Zastava 750 jako elektromobil
Elektromobily jako předělávky starších aut se začínají objevovat čím dál tím častěji. Když jsem na ulici viděl krásně zrenovované auto Zastava 750 (licenční výroba Fiatu 600) s nápisem „electric drive“, nevěřil jsem svým očím. Zkontaktoval jsem Martina Suchánka, který auto do ČR dovezl a on mně auto představil detailněji. Zážitkem pak byla krátká projížďka tímto krasavcem.
Původní auto se vyrábělo na území dnešního Srbska. Martinův kolega v Makedonii má firmu na renovaci aut a v roce 2018 si udělal první předělávku Zastavy 750. Z původního spalovacího modelu se demontuje veškerá „spalovací zbytečnost“ – nádrž, která je vepředu a motor, který je vzadu. Karoserie se celá zrenovuje – vybrousí, vypískuje, vyčistí od rzi, nalakuje. „Auto-karoserie“ se pošle do Německa, kde firma Kessler provede montáž trakční baterie, elektromotoru, řídicí elektroniky a provede se finální oživení auta.
Kde se nachází všechny exempláře?
Auto, které má teď Martin v ČR, je rok výroby 1982 a je to jeden z pěti předělaných exemplářů, které existují. Jeho kolega v Makedonii udělal první předělávku, potom v roce 2019 čtyři další. Kde se tedy tyto čtyři kusy nachází? Jedno auto je prodané do Chorvatska. Další dva exempláře jsou v Belgii v Abart muzeu. Tento kousek, který mně Martin ukazuje, je pro autosalón v Holandsku, kde by tyto modely chtěli prodávat. Prvním předělaným autem pořád jezdí majitel v Makedonii.
Využívá LiNMC trakční baterii a jednofázové nabíjení
Trakční baterie LiNMC (lithium, nikl, mangan, kobalt) má kapacitu 10 kWh, napětí 102 V. Dojezd podle prospektu je 120 km, maximální rychlost 120 km/h. Martin se dostal na dojezd 60 km na 80 % kapacity. Podle jeho slov si jízdu užívá, takže se smíchem dodává, že jeho spotřeba není zrovna referenční. Auto má slabou rekuperaci, ale vzhledem k velice jednoduché elektronice v kabině síla rekuperace není zobrazena. Po sundání nohy z plynu auto plachtí, rekuperuje až při brždění.
Nabíjení je přes integrovaný kabel s Mennekes Type 2 konektorem. Kabel spolu s interní jednofázovou nabíječkou 3,6 kW (240 V, 16 A) je smotaný vzadu v bývalém prostoru motoru. Auto se nabije za něco více než 3 hodiny. Nabíjení se provádí tak, že se nabíjecí kabel zasune do stanice a na nabíječce auta se přepne přepínač do polohy „ON“.
Motor má výkon 20 kW. Je tedy stejně silný jako původní motor, ale samozřejmě díky elektromotoru má auto větší „švung“.
Auto mělo před přestavbou hmotnost 600 kg, po přestavbě má také 600 kg. Motor je kapalinou chlazený, baterie není chlazená.
Dobový interiér
Interiér auta je spartánský, adekvátní své době. Klasické kličky na stahování oken, nesamonavíjecí bezpečnostní pásy, jednoduchý rychloměr (s vyznačením rychlostí, kdy je dobré přeřadit na vyšší/nižší rychlostní stupeň – pozůstatek ze spalovací doby). Řadicí páka zůstala s možností řazení (beze spojky) – mód město a meziměsto neboli „na dvojku nebo na trojku“. Jediná dodělaná „digitální vymoženost“ je ukazatel procentuálního stavu baterie.
Pro nastartování se otočí klasicky klíčkem, rozeběhne se pumpa chlazení motoru, přepínacím tlačítkem se určí směr jízdy – dopředu nebo dozadu. Malinkatá zrcátka jsou nezvyk, z auta je dobrý výhled díky tenkým sloupkům. Co si budeme namlouvat, pohodlnost v autě je adekvátní své době. Ale to nevadí.
Velký nezvyk je absence posilovačů řízení a brzd a také slabá odezva plynu (je ho potřeba prostě pořádně sešlápnout). Návrat ke kořenům automobilismu. ? Prostě taková byla dřív auta, toto auto je veterán, a to je na něm hezké.
Po sešlápnutí plynu auto plynule zabírá. Na to, že auto má jen 20 kW motor, je docela svižné. Není problém mít na tachometru během chvíle 90 km/h. Auto má najeto přes 99 tisíc km.
Elektrická Zastava 750 a cena
Cena elektrické Zastavy začíná na 20 tisíc EUR, pokud už Zastavu 750 nebo Fiat 600 vlastníte, můžete si jej nechat předělat za cca 15 tisíc EUR. Podle Martina v době, kdy se s majitelem z Makedonie spojil, tak zde na trhu bylo velmi málo malých aut a byla drahá. Potom však Škoda představila CITIGO iV a z přestavby Zastavy se cenově stala spíše libůstka. Je to však zároveň i taková studie proveditelnosti, ukázka toho, že spalovací auto lze bez problémů předělat na elektro. Lidé Martina hodně oslovují a vzpomínají na svoje mládí, kdy zde tato auta jezdila. I elektromobilisté auto okukují, nechávají si ho ukazovat. Pro spoustu lidí byla spalovací Zastava prvním autem.
Toto je sportovní verze elektroauta. Přední nárazník a disky kol jsou právě Abart. Na autě je nová přední náprava s kotoučovými brzdami. Cena tohoto konkrétního modelu je cca 26 tisíc EUR. Přestavba je přihlášená v Německu. Doba přestavby je zhruba měsíc.
Zajímavostí je, že auto je k vidění i v nabídce Alzy ve třech provedeních. Avšak větší šance na prodej se očekávají spíše v zahraničí, kde je o tento typ přestaveb zájem. Sám si myslím, že je prostor i na větší baterie, což umožní větší svobodu cestování.
Elektromobil pro fajnšmekry
Toto eletroauto – ručně kompletně zrenovovanou předělávku, ocení hlavně fajnšmejkři. Tento model je super do města. Auto je malé, hbité, obratné (i když si člověk při řízení bez posilovače zaposiluje ? …). Je třeba ho vnímat jako veteránské auto. A každopádně budí pozornost.
Díky Martinovi za příjemné představení auta a za možnost svezení. V takovém autíčku jsem ještě nejel. ?
Petr Beneš, elektromobilní nadšenec jezdící jen na baterky; benes_petr@seznam.cz; www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility.