Zpět na seznam článků

Vezeme 2. místo z Eco Rallye Dolomity 2021

Poslední závod světové série FIA Eco Rally 2021 se konal v hornatém prostředí italských Dolomit na konci listopadu, 25. – 27.11.2021. Tento termín znamenal „nebezpečí“ nízkých teplot a sněhu během zkoušek, které probíhaly mezi jednotlivými horskými sedly. Jaká byla realita a proč jsme se do Itálie na soutěž vydali?

Naše soutěžní Hyundai Kona Electric

Naše soutěžní Hyundai Kona Electric

Pro Eco Rallye Dolomity jsme zvolili elektromobil Hyundai Kona

Po první účasti na Eco Rallye v Českém Krumlově a druhých závodech ve Slovinsku (vždy v týmu s Martinem Peterkou) jsme do Dolomit rozhodně chtěli jet. Jednak Eco Rallye bereme jako podporu elektromobility a také, a to asi bylo to hlavní, abychom získali další zkušenosti se soutěží. Samozřejmě jsme chtěli uspět a získat další body v hodnocení FIA. Vzhledem k tomu, že světová špička jezdí mnohem víc závodů, v očekávání výsledku jsme se drželi „při zemi“. Na první dvě letošní soutěže jsme vzali elektromobil Škoda Citigo iV, ale vzhledem k nutnosti dopravit se cca 850 km do místa soutěže, jsem požádal Hyundai Balvín Brno o podporu a zapůjčení Hyundai Kona 64 kWh. Vyšli mně ochotně vstříc. Cesta Konou byla naprosto pohodlná, na celkových takřka 2 400 km byla spotřeba 17,4 kWh/100 km. Díky rychlému nabíjení jsme i v teplotách kolem nuly dobili na dalších 100 km za cca 17 minut. Bezproblémově jsme nabíjeli přes appku EVN (Rakousko) nebo BeCharge (Itálie).

Spolehlivé nabíjení s HPC konektory Phoenix Contact

Spolehlivé nabíjení s HPC konektory Phoenix Contact

Odjezd na Eco Rallye byl nejistý 

Pět dní před plánovaným odjezdem do místa konání soutěže Primiero San Martino di Castrozza řidič naší posádky, Martin, dostal covid. Začal jsem horečně shánět řidiče do posádky. Úsilí se vyplatilo a jiný účastník FIA Eco Rallye závodů, Kalin Dědikov z Bulharska, se stal „mým“ řidičem. Znali jsme se jen od vidění z předchozích závodů.

Řidič posádky Kalin Dědikov (vlevo) s navigátorem Petrem Benešem

Řidič posádky Kalin Dědikov (vlevo) s navigátorem Petrem Benešem

Průběh soutěže byl náročný

Před startem do jedné z Regularity Stage v sobotu

Před startem do jedné z Regularity Stage v sobotu

V Dolomitech nás čekaly následující etapy: čtvrteční pozdně odpolední se startem v 17:00, páteční celodenní a sobotní dopolední. Když jsem studoval předběžnou mapu jednotlivých etap, věděl jsem, že soutěž bude hodně náročná pro řidiče díky velkému množství prudkých „vracáků“ a neustálému stoupání a klesání. Toto se potvrdilo, Dolomity ukázaly svoji tvář.

Každá etapa eco rallye se sestává z několika zkoušek pravidelnosti a přejezdů mezi jednotlivými zkouškami. Zkouška pravidelnosti znamená, že posádka musí dodržet organizátory předepsaný rychlostní průměr. Pro představu: v Dolomitech byl průměr 33 km/h v jedné 28 km dlouhé zkoušce. Což ve „vracečkách“ a na trase nahoru-dolů není jednoduché. Další měřenou hodnotou při závodech je spotřeba elektromobilu.

Čtvrteční etapa 102 km byla ve tmě, v mlze, se sněžením, s deštěm, v teplotách kolem nuly. Navigačně to bylo náročné, protože některé orientační body se v mlze ztratily. Do toho nás několikrát zradila appka na sledování času a vzdálenosti, takže jsme jeli opakovaně naslepo. Později nám organizátoři řekli, že měli problémy s lokalizováním několika posádek, proto zrušili druhou a třetí zkoušku prvního dne a započítaná byla jen první.

V pátek nás organizátoři na 214 km poslali do více než dvou tisíců metrů nad mořem s opakovanými přejezdy horských sedel Passo Rolle, Passo Sella nebo Passo Cereda. I přes opětovný problém s appkou jsme si nevedli až tak špatně a měli jsme dobrý pocit z jízdy. Během dne mě potěšilo, že jsme jeli místy, která znám z pobytu v těchto horách v létě. Mrzelo mě, že většinu dne bylo zataženo a byli jsme tak ochuzeni o výhledy na scenérie Dolomit. Ale během soutěže mám přece jako navigátor koukat do itineráře, hlídat orientační body, číst terén a navigovat, ne? ?

Na sobotní dopoledne pořadatelé připravili výjezdy opět do sedel Passo Cereda a Passo Rolle, tentokrát v opačném směru než v pátek. Celkově to bylo 97 km. A začala sranda. Po nočním sněžení byl sníh na silnici, byla mlha, sněžilo. Nezáviděl jsem Kalinovi, že v takových podmínkách musí řídit a držet přesnou průměrnou rychlost, a přitom se vyrovnávat se spoustou ostrých zatáček pokrytých sněhem. Avšak díky jeho mnohaletým zkušenostem z benzínových rallye jsem se cítil naprosto bezpečně.

Výsledky Eco Rallye Dolomity pro nás dopadly na výbornou! 

Na výsledky jsme čekali s napětím do sobotního večera. Věděli jsme, že v soutěži pravidelnosti jsme si vedli relativně dobře a věřili jsme, že soutěž ve spotřebě nás v celkovém hodnocení (pravidelnost a spotřeba) vystřelí pořadím nahoru. Stalo se tak. Pravidelnost: 4. místo. Spotřeba: 2. místo. To vše znamenalo, že v celkovém hodnocení italské Eco Rallye jsme se ocitli na druhém místě. To bylo hodně velké příjemné překvapení.

2. místo Eco Rallye Dolomity

Zleva: Kalin Dědikov, Petr Beneš, Didier Malga, Anne-Valerie Bonnel, Guido Guerrini, Artur Prusak

Za celou 413 km dlouhou soutěž jsme měli průměrnou spotřebu 15,35 kWh/100 km. Vzhledem k tomu, že se soutěž jela v teplotách kolem nuly a byla plná „vraceček“ a prudkých stoupání a klesání, je to skvělý výsledek. Ukazuje to, jak skvělá Hyundai Kona je. A k tomu je dobrá i posádka. ?

Během soutěže jsem se naučil další vychytávky z pohledu co nejpreciznějšího navigování. Pro mě osobně byla soutěž náročná hlavně v potřebné preciznosti při sledování trasy a naprosto jasné komunikaci s řidičem. S Kalinem jsem komunikoval samozřejmě bez problémů anglicky. Měli jsme i úsměvné chvilky – česky „doleva“ se bulharsky řekne „vlyavo“, ale bulharské „napravo“ znamená v češtině „rovně“. Kampak bychom asi dojeli, kdybychom komunikovali v našich jazycích? ?

Za všechny nově naučené věci jsem rád, využiji je jak v profesní, tak osobní rovině.

Na soutěži byla samozřejmě i další česká posádka, která se účastní takřka všech soutěží FIA Eco Rally – Michal Žďárský a Jakub Nábělek. Podle jejich slov byla soutěž „peklo“ díky podmínkám a problémům, které je potkaly. V Dolomitech skončili na čtvrtém místě, což zajistilo Michalovi třetí místo mezi řidiči v celkovém hodnocení FIA a Jakubovi stejné místo mezi navigátory. Skvělý výsledek!

Z Dolomit vezeme pět cen. 3 z italského poháru, 2 z hodnocení celé soutěže

Z Dolomit vezeme pět cen. 3 z italského poháru, 2 z hodnocení celé soutěže

Do Dolomit se vydala i rodinná posádka Mirek a Petr Timurovi a při premiéře v soutěži Eco Rallye skončili na 9. místě. Pěkné!

Perlička na závěr

Součástí soutěže v Dolomitech byl i italský pohár (každý den jedna soutěž), kterého jsme se také účastnili. Michal s Jakubem brali dvě ceny za umístění, Mirek s Petrem jednu a já s Kalinem tři. Vzhledem k tomu, že v italském poháru se rozdávalo 9 cen a my brali celkem 6 cen, udělali jsme si v Dolomitech takové malé mezinárodní mistrovství republiky. ?

Díky patří Phoenix Contact za podporu ve FIA soutěži. Jsem rád za spojení s lídrem v oblasti elektromobility. Určitě to dává smysl. Netrpělivě čekáme na soutěžní kalendář na rok 2022… ?

Petr Beneš, elektromobilní nadšenec jezdící jen na baterky;

benes_petr@seznam.cz;

www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility

Partneři projektu

Všichni partneři

Co přináší elektromobilita a jak se jí dá využít spolu s obnovitelnými zdroji?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

    Váš e-mail byl úspěšně odeslán.