Zpět na seznam článků

Rozhovor s Michalem Kavalčíkem o elektromobilitě

Michal Kavalčík, moderátor v rádiu KISS, herec, bavič, muzikálový zpěvák, showman. Tak ho zná většina. Přiznám, že pro mě bylo překvapení, když jsem zjistil, že jezdí elektromobilem. Navíc stejným modelem jako já – Hyundai Ioniq Electric 28 kWh. Při jednom setkání na rychlonabíječce v Brně jsme si povídali a přitom stihli nabít obě naše elektroauta. Když se Michal rozmluví, je k nezastavení. 😉

Spokojení uživatelé elektromobilu Michal Kavalčík (vlevo) a Petr Beneš

Michale, proč ses rozhodl pro elektromobil?

Po elektromobilitě jsem pokukoval velice dlouho, od roku 2018, ale pořád jsem se v tom neuměl zorientovat. Líbí se mi filozofie, líbí se mně životnost a záruka baterie (dle výrobce až 8 let na pokles o 20 %). I po skončení záruky v případě výrazného poklesu kapacity se baterie dá použít v úložišti energie, takže i tato možnost se mně na tom líbí. Co se auta týče: Tesla a investice do ní byla pro mě raketa, takže jsem hledal jiný vůz střední třídy, takzvaně na začátek. Pokukoval jsem po dojezdu 200 – 250 – 300 km, a aby auto bylo rozumné i cenově. Zvolil jsem Hyundai Ioniq Electric 28 kWh, modelový rok 2019. Tehdy se vědělo, že za chvíli bude faceliftový model. Takže cenově auto vyšlo dobře a navázal jsem spolupráci s ostravským autosalónem Hyundai RELY.

Kolik měsíců a km máš za „elektrovolantem”?

Od září 2019 mám najeto 51 tisíc km. Jezdit mě baví. Kdybych neměl elektromobil a platil (drahou) naftu, tak tolik kilometrů bych určitě nenajezdil. Na začátku jsem využíval čip od ČEZu, kdy za měsíční paušál se dalo neomezeně nabíjet. V tu dobu jsem navíc jezdil opravdu hodně. Pořád mě baví se seznamovat s autem. Baví mě i pauzy při nabíjení, kdy si dám kafíčko, vyřídím e-maily. Za 15 – 25 minut, kdy se baterie nabije na potřebnou kapacitu si zařídím spoustu pracovních záležitostí. Prostě využiji čas.

Co ti elektromobilita přináší?

Je to úplně nový pohled z pozice řidiče. Byl jsem zarytý turbodýzlák. Moje všechny vozy byly turba, měl jsem rád zátah turba a vyznával jsem nafťáky. Chtěl jsem šetřit, nafta byla o 5 korun levnější, takže jsem měl pocit, že šetřím jak životní prostředí (auto má přece DPF), tak svoji kapsu. Ne, nešetřil jsem. Až elektromobil mně přináší úsporu. Za 50 tisíc km jsem ušetřil cca 90 tisíc korun jen za pohonné hmoty. Elektromobilita mně přinesla i úplně jiný zážitek z jízdy. Kdo neseděl v elektromobilu a nezažil, na jakém principu funguje – okamžitá akcelerace, okamžitý výkon, kdy neřadíš a tah auta je fakt okamžitý – ten to nemůže srovnat se spalovákem. Akcelerace a okamžitý výkon, to je prostě na elektromobilitě bomba.

Musím potvrdit, že plynulost a akcelerace elektromobilu je návyková.

Nedávno jsem musel jet 10 let starým nafťáčkem. Měl jsem pocit, že jsem se vrátil v čase o 15 let. Všechno najednou strašně moc trvá. Zmáčkneš plynový pedál. Nějaké lanko se natáhne. Otevře se klapka. Přečerpá se nafta někam. Provede se zážeh. Pak je teprve pomalá akcelerace. Měl jsem pocit, že něco je špatně, všechno je pomalý. V elektromobilu slovo pomalý neexistuje. Odezva je ihned.

Jaké jezdíš nejčastější trasy a kolikrát na nich nabíjíš?

Nejčastěji jezdím trasu Praha – Valašské Meziříčí a zpět. Praha – ValMez se dá jet v létě s jedním nabíjením v Brně. V Brně nabiju na 150 kW nabíječce od PRE (Pražská Energetika) do zhruba 90 % a pak dojedu zbylých 140 km do ValMezu s dostatečnou rezervou. V zimě to je trošku horší. Díky topení a nízkým teplotám venku musím ve Velkém Meziříčí na MOLce tak zvaně cucnout na cca 60 km na cestu do Brna. V Brně opět na PRE doplním do skoro-plna a valím do ValMezu. Nebo, počkej, jinak: v zimě bych do Brna na jedno nabití dojel. Ale musel bych jet tak max stovkou. Já normálně jezdím po dálnici cca 120 km / h. Když vidím, že mně dochází baterie, tak samozřejmě snížím rychlost. Jednou jsem to neodhadl a musel jsem jet po dálnici kolem 70 km / h, což bylo trapný. (smích) Při menší rychlosti bych i v zimě dal Praha – Brno na jedno nabití. Ale nepořizovali jsme si elektromobil, abychom jezdili stovkou, že jo.

Michale, nabíjecí konektor ve tvé pravé ruce pasuje do Hyundai Ioniq Electric

O kolik minut déle ti trvá cesta elektromobilem do ValMezu?

Ano je to bohužel trošku delší, v létě mi čas naskočí cca o max 35 min. Pořád to ale je pro mě úplně v poho. Velké pozitivum také vidím v tom, že díky rychlosti kolem 120km / h jezdím daleko bezpečněji. Ty časy, kdy jsem pelášil po D1 radši nebudu říkat jakou rychlostí, jsou pryč a peněženka je opět plná. 😉 Těch pokut bylo fakt hodně!

Jak trávíš čas během nabíjení?

Pracuji, vyřizuji maily. Živí mě také produkce videí, takže stříhám videa, dělám grafiku pro moje e-shopy. Jdu nakoupit. Nesedím jen tak pro nic za nic v autě.

Vidím, že se ti elektromobil opravdu vyplatí. Jezdíš bez pokut, během nabíjení pracuješ, takže vyděláváš a ještě ušetříš na provozních nákladech. Kolik km jsi ujel nejvíc na jedno nabití?

241 km, v létě při 25 stupních venku, takže v ideálních podmínkách. Ale na rekordy si nehraji. Elektroauto prostě používám, jak potřebuji. Vždy mě pobaví fotky na Facebooku, když se někdo chlubí dojezdem ioniqu třeba 295km. Já ale padesátkou po okreskách jezdit nechci.

Můj maximální dojezd podle palubního počítače byl letos 269 km, asi mám lehčí nohu než ty. Nebo spíš nejezdím tolik dálnice. Řekneš, jakou celkovou úsporu ti elektromobil přinesl?

Skoro 90 tisíc jen za pohonné hmoty plus cca 15 tisíc rozdíl v ceně za servis. Takže elektromobil se určitě vyplatí i po finanční stránce. Jediné, co se měnilo během servisu, byl kabinový filtr. Žádný olej, žádná výměna baterky, žádné nové brzdové destičky a já nevím co ještě. Při servisu mě nepřekvapilo opotřebení brzd. Hodně totiž využívám brždění či zpomalování rekuperací, takže neopotřebovávám brzdy. Ioniq má rekuperaci velice jednoduše vyřešenou páčkami pod volantem. Skvělá věc, tak by to měla mít všechna auta. Ale je pravda, že minimální používání brzd mělo za následek to, že mně při posledním servisu museli čistit brzdy – kotouče byly zrezlé a brzdy pískaly. Kdo to měl poslouchat? (smích)

Na jaké problémy při nabíjení a provozu elektroauta narážíš?

Parkování spalovacích aut na nabíječkách. Je to nekázeň řidičů, kteří blokují nabíječky i přes to, že je místo dobře barevně označené na zemi červenou, modrou nebo zelenou barvou podle poskytovatele nabíjení. A i když je na místě i dodatková cedulka, že místo je určené pro nabíjení elektromobilu, tak tam stejně zaparkují klidně přes noc, protože mají pocit, že nikdo ten elektromobil zrovna dneska nabíjet nebude potřebovat. Ale – už se to lepší. Je větší povědomí o elektromobilitě a potřebách nabíjet.

S tím naprosto souhlasím. Za dva roky, co používám elektromobil vidím posun ve vnímání elektromobility a potřebě nabíjet. To (někdy snad záměrné) blokování nabíječek je však nejproblematičtější.

Vem si to – když přijedeš a máš málo v baterce. Jednou se mně stalo, že jsem s 5 % přijel do Brna na rychlonabíječku, tam stála nabitá Tesla bez aktivované notifikace o ukončení nabíjení, konektor zamknutý v jeho autě. Po 50 minutách „týpek“ přišel k autu… no, co ti mám říkat… musel jsem mu vysvětlit slušnost při nabíjení. (smích) To jsou prozatím ty problematické zkušenosti, které asi nemám jen já.

Na místech vyhrazených pro vozíčkáře také nikdo neparkuje. Učme se od sebe slušnosti, respektu. Sám upozorňuji řidiče na špatné stání na místě pro nabíjení elektromobilů. Každý může k informovanosti přispět.

Těšte se na druhou část rozhovoru s Michalem. Budeme povídat např. o nabíjení; předsudcích o elektromobilech; Michal nám řekne o tom, co říkají na jeho auto na baterky kolegové z branže a taky slíbí jednu věc.

Ing. Petr Beneš, elektromobilní nadšenec a uživatel elektromobilu Hyundai Ioniq Electric, benes_petr@seznam.cz; www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility

Michal Kavalčík, mkavalcik@kiss.cz

Jak využít obnovitelné zdroje v oblasti mobility v roce 2021?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

Váš e-mail byl úspěšně odeslán.