Zpět na seznam článků

Život s elektromobilem, rozhovor část 2.

Michal Kavalčík, moderátor v rádiu KISS, herec, bavič, muzikálový zpěvák, showman. Za volantem elektromobilu Hyundai Ioniq Electric 28 kWh má 51 tisíc km. Elektromobilita mu hodně dala, jak nám řekl v první části rozhovoru. Jak řeší nabíjení, s jakými předsudky se setkává, jak vidí budoucnost elektromobility? A co slíbil, že už nikdy neudělá?

Hlídáš si stav baterie – udržuješ stav nabití mezi 20 a 80 procenty, jak je mezi elektromobilisty rozšířené?

Přiznám se, nejsem vyznavačem těchto teorií „nesmím pod 20, nesmím nad 80”. Mně to připadá nelogické. Ne v tom, že to nemá logiku, ale v tom, že budu využívat auto, které jsem si koupil, vlastně z 60 % kapacity baterky. Jako proč? Jenom proto, že se budu bát, že degradace baterie bude víc než 3 nebo 5 nebo já nevím kolik procent? Ne. Prostě nabíjím podle potřeby, a když jedu delší trasu a potřebuji nabít na 94 %, což je v případě ioniqa maximum na rychlonabíječce, tak nabiji. Přes noc nabíjím z 230 V zásuvky. Na cestách nabíjím na rychlonabíječkách.

Toto máme stejné. Když potřebuji nabít, tak prostě nabiji. Věřím, že výrobci baterií mají její životnost dobře ošetřenou.

Na baterii je 8 let záruka na pokles kapacity o 20 %, není se čeho bát. Technický vývoj jde dopředu. Myslím, že nám klidně budou v budoucnu měnit baterie na počkání. Takže nabíjím tak, jak potřebuji a procenta neřeším.

Spokojený Michal Kavalčík se svým elektromobilem u PRE nabíječky v Brně

Majitelé elektroaut si nyní musí pořídit více čipových karet nebo aplikací, aby mohli nabíjet na různých stanicích. Kolik máš čipů?

Mám dlouho čip od ČEZu a k tomu mám čipy E.ON a PRE. S ČEZ čipem využívám hustou síť rychlonabíječek po celé ČR. U E.ON nabíjím většinou na ultrarychlé nabíječce ve Vystrkově. Velmi častým hostem jsem na PRE ultrarychlé nabíječce v Brně. Čipem PRE nabíjím samozřejmě také v Praze např. u nabíjecích lamp. Během parkování si prostě za 3 hodiny nabiju. V tomhle systému nabíjecích lamp vidím velkou budoucnost. PRE má však rychlonabíjecí síť i v dalších městech. S rozvojem sítě nabíjecích stanic MOL samozřejmě nabíjím i tam. MOL stanice jsou dobře umístěné kolem dálnice. Nebojím se říct, že když je možnost nabíjení zdarma, tak toho využiju – již zmíněný MOL, nebo Lidl (prostě nakoupím během nabíjení).

Jak se díváš na zelenou energii?

Energie ze slunce nebo z vody je energie, kterou bychom měli více využívat. Pro nabíjení bych preferoval jakousi garanci, že nabíjená energie je zelená energie. Tím by se propojila lokální bezemisnost elektromobilu s čistou energií pro baterie. A cenově? Z mého pohledu jedna kWh pro nabíjení by mohla stát kolem 5 korun. To by i pomohlo rozvoji elektromobility – levnější provoz v porovnání s benzínem.

S jakými předsudky ohledně elektromobility se setkáváš? Snažíš se je vyvracet?

Nejčastější věci, které slyším od benzíňáků a nafťáků jsou, že nikam nedojedeme, a že to nemáme kde nabíjet… Když „týpkovi” řeknu, že v Praze je 50 – 60 nabíjecích stanic, nebo že na D1 jich je, teď nevím kolik přesně, no prostě hodně, tak mně nevěří. A když přidám, že jsem nezůstal nikdy viset kvůli vybité baterii, tak to už je na „týpka” moc. Nevěří. A další věc: slyším, že elektroauto hoří týden… To je prostě absolutní nesmysl, kterému se dobře zasměju. My ale vždycky dobře pokecáme, řeknu jim svůj názor. Další otázku, kterou dostávám je: co uděláš s baterkou po osmi letech, po skončení záruky? Že prý následná likvidace baterie je finančně daleko náročnější, než likvidace spalovacího auta… Lidi prostě neví, že baterie elektroauta najde další uplatnění v úložišti energie, pokud by kapacita nedostačovala na běžný nájezd. Myslím, že za pár let bude vývoj ve využití baterií tak daleko, že baterie budou mít svůj druhý bezproblémový život.

Mám pocit, že předsudky, které jsi řekl, jsou často výsledkem zbytečné obavy z něčeho nového. Nové je např., že auto nabíjíš klidně z klasické 230 V zásuvky, neliješ do něj benzín. Jak hodnotíš nabíjecí infrastrukturu v ČR?

Republika je podle mě dobře pokrytá nabíječkami. Severní cesta na Moravu z Prahy přes Hradec Králové by však chtěla posílit. Ale věřím, že se blýská na lepší časy. Spousta lidí má pocit, že kompletně zajistit 50 kW nabíječku je finančně na pohodu. Pokud vím, tak jeden stojan stojí asi půl miliónu, takže to není levná záležitost. Tato cena nabíječek je asi také částečnou brzdou rozvoje elektromobility.

HPC CCS nabíjecí konektor na ultrarychlé nabíječce v Brně

Nejsi ve vaší branži trošku za exota, když jezdíš elektromobilem?

Moji kolegové samozřejmě občas utrousí poznámku, že mají v kufru balíček baterií Duracell s růžovým králíčkem, tak pokud bych chtěl, že mně jedno balení dají, kdybych zůstal na D1 stát. Já to beru tak, že tyto vtípky k tomu patří. Vzpomínám si na dobu, kdy snowbardisté přišli s prknem a lyžaři si říkali, že se toto nemůže chytit. Provozovatelé skiareálů nechtěli snowboardisty pustit na svah nebo na lanovku kvůli tomu, že prkno ničí svahy a lanovky. Dnes je snowboard olympijský sport. Elonovi Muskovi se před mnoha lety smáli, když řekl, že chce být největším výrobcem elektroaut na světě, lidi si ťukali na čelo. A koukejte, kde dneska kluk šikovný je!

Tesla rozhýbala elektromobilní svět. Všichni ji teď následují. A to je fajn, ne?

Nedávno mě fascinovalo video z Kalifornie, kde je 56 nabíjecích stojanů pro Tesly na jednom místě. To je budoucnost, to je prostě pecka. 56 stojanů! Kdybych byl multimilionář, udělal bych taková místa v Praze, Brně, Ostravě, postavil bych tam nejlepší restaurace na světě. Všichni by se tam sjížděli i se spalovákama, aby si udělali selfíčko u této mega nabíječky. Vidím v tom budoucnost – ostrůvky elektromobility budou. Myslím, že i cena půjde do pár let dolů. Už není doba, kdy za dobré auto je třeba dát milion a půl. Je to dobrý, je to na dobré cestě.

Jaké největší dobrodružství jsi zažil s elektromobilem?

Haha, tak to bylo díky mé nezkušenosti. Se synem jsme jeli lyžovat na Ještěd a chtěli vyjet až nahoru. V Liberci jsem měl 15 %, teplota byla pod nulou. Nahoru jsme dojeli se 4 nebo 5 procenty. Na parkovišti nebyla žádná nabíječka. Spoléhal jsem na to, že po skončení lyžování cestou dolů do Liberce narekuperuji nějakou energii a v Liberci nabiji na rychlonabíječce. Jenže… díky teplotě pod bodem mrazu po příchodu k autu po lyžování auto ukázalo jedno procento. Co teď? Risknout to a vyjet 300 metrů z parkoviště a rekuperovat cestou dolů anebo nerisknout to a nevyjet? Začal jsem obcházet rozvodné skříňky na budovách. Jedna byla otevřená a byla tam zásuvka 230 V. Naše vysvobození! Za 30 min jsme dostali do auta potřebnou šťávu a v klidu sjeli do Liberce na rychlonabíječku. Zážitek na celý život. Šílený. Slibuji, už to nikdy neudělám. 😉

Tou zkušeností jsi prošel křtem elektromobilisty. Co by podle tebe elektromobilitě nejvíce pomohlo, aby se více rozvíjela?

Velký boom elektromobility nastane, nebo spíš už nastává. Myslím, že do dvou let se budeme spalovacím autům smát. Jakmile auta dosáhnou standardního dojezdu 500 – 600 km, tak to bude teprve boom. Těch 500 – 600 km je podle mě hranice, kdy řidič svého dýzlového auta, který ujede na jednu nádrž 800 km, tak při zjištění ceny za km uzná, že elektro má smysl. Možná do tří – pěti let tady budou auta s dojezdem na jedno nabití těch 500 km, budeme je nabíjet do 80 procent za 30 min. Tato technologie přijde a bude to rychlejší, než si myslíme. Jsem optimista ve vývoji elektromobility. Mám takovou představu, že přijde doba, kdy lidi budou prodávat spalovací auta, protože cena a provoz elektro aut bude levnější, než cena a provoz spalovacího auta. Nikdo ta spalovací auta nebude chtít, protože levnější bude koupit si elektroauto, které nabijeme ze slunce nebo z ekologicky vyrobené energie. Ta doba přijde. A pak se budeme všichni smát!

A nakonec: jaký bude tvůj příští elektromobil?

Ioniq bude na jaře na prodej. Ne, že bych s ním nebyl spokojený, je to skvělé auto. Ale pro moje potřeby dlouhých tras chci elektroauto s delším dojezdem. Líbí se mně nová Hyundai Kona Electric, pokoukávám po Škoda ENYAQ iV. Vydám se směrem dojezdu nad 400 km. A to budou zase nové zážitky, wau. (smích)

Michale, přeji ti, aby ti tvůj další elektromobil sloužil stejně dobře jako stávající Ioniq Electric 28 kWh. Vím, že i přes zdánlivou malou kapacitu baterie se s ioniqem dá bez problémů kamkoliv cestovat. Ty jsi to ostatně potvrdil. Jsem rád, že ukazuješ cestu, že „to jde“ a „je to na dobré cestě“. Díky moc za propagaci elektromobility. Ať ti to dobře jezdí – tiše, plynule, bez lokálních emisí a s dobrou akcelerací.

Ing. Petr Beneš, elektromobilní nadšenec a uživatel elektromobilu Hyundai Ioniq Electric, benes_petr@seznam.cz; www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility

Michal Kavalčík, mkavalcik@kiss.cz

Jak využít obnovitelné zdroje v oblasti mobility v roce 2021?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

Váš e-mail byl úspěšně odeslán.