Zpět na seznam článků

Rok ve znamení eco rally

Elektromobily jsou již pevně uchyceny v soutěžním kalendáři mezinárodní automobilové federace. I proto se firma Phoenix Contact rozhodla iniciovat vznik českého šampionátu v soutěži elektromobilů. První ročník šampionátu se odjel v roce 2022 pod hlavičkou českého Autoklubu podle stejných pravidel jako mezinárodní soutěže. To znamená, že posádky jely soutěž pravidelnosti a soutěž spotřeby.

Soutěž pravidelnosti spočívá v tom, že posádky mají za úkol projet určenou trasu zkoušky podle rychlostního průměru daného pořadatelem (tento průměr se během zkoušky různě mění). Posádky jsou měřeny v tajných měřicích bodech (jsou minimálně dva na kilometr) a odchylka v desetinách sekundy od ideálního času průjezdu měřicími body je penalizovaná.

soutěži ve spotřebě se hodnotí spotřeba soutěžního elektromobilu oproti normované spotřebě, ta se však ještě dále přepočítává podle vzorce FIA. Nabíjení je pro tuto soutěž klíčové. A právě proto Phoenix Contact ve spolupráci s Elexim zajistil nabíjení wallboxy MyBox na každé soutěži v rámci šampionátu.

 

Wallboxy MyBox používané během šampionátu eco rally

 

Každá posádka dostane před startem šipkový itinerář s vyznačením směru jízdy a vzdálenosti k dalšímu orientačnímu bodu. Itinerář dostane většinou 15–60 minut před startem, na některé soutěži i v čase odjezdu ze startovní rampy nebo také den předem. I toto ovlivní náročnost soutěže.

 

Ukázka šipkového itineráře, podle kterého jedou posádky

 

Nároky na posádky nejsou zrovna malé. Za prvé: nesmí se ztratit. Pokud k tomu dojde, posádka sbírá trestné body za nepřesný průjezd měřicími body a také narůstá spotřeba. Za druhé: musí jet plynule s dodržováním předepsané průměrné rychlosti. Tuto rychlost je třeba dodržovat po celou dobu zkoušky. Za třetí: pořadatelé zpestřují soutěž nočními etapami a také dlouhými etapami. Jakákoliv chyba může být pro posádku „fatální“.

První ročník národního šampionátu Phoenix Contact Česká trophy ecorally však přinesl hlavně pohodovou atmosféru mezi posádkami. Každý závod byl specifický a posádkám přinesl nové zkušenosti. Jaký byl šampionát 2022 mýma očima – očima navigátora posádky?

 

První závod, Český Krumlov, 10. Czech New Energies Rallye

Krumlovská soutěž je již dlouhodobě součástí mezinárodního seriálu FIA. Na startu se objevila celá světová špička, novinkami byly start od Jaderné elektrárny Temelín, noční etapa a zkouška dlouhá 50 km. Celkem soutěž měřila 576 km, z toho byla délka měřených úseků 318 km.

Oproti loňské první zkušenosti s krumlovským závodem jsem jel s jiným řidičem i autem. Prali jsme se s technickými problémy i s typickým problémem více posádek v této soutěži – „zakufrováním“. Každopádně soutěž to byla vynikající a byla okořeněná vítězstvím české posádky Michal Žďárský – Jakub Nábělek.

 

Naše soutěžní auto na krumlovské soutěži

Druhý závod, Fulnek, 1. Valašská Regularity Rally

Tohoto 416 km dlouhého dvoudenního závodu se za naši firmu zúčastnila ještě jedna posádka – Martin a David Lahodovi. Pořadatelé připravili pěkné trasy v širokém okolí Oder a Nového Jičína, zkoušky měřily celkem 253 km. V této soutěži jsme si bohužel ověřili, že na techniku, kterou používáme k měření vzdálenosti, se nemůžeme spolehnout v serpentinách. Kvůli technice se nám tolik nedařilo, takže odhodlání napravit zbytečný propad pořadím ve Fulneku v dalším závodě bylo velké…

 

S řidičem posádky Pavlem Baroňem (vpravo) před fulneckým závodem

Třetí závod, Hustopeče, Agrotec Eco Rally Hustopeče

Jednodenní závod byl dlouhý něco málo přes 300 km, z toho byly zkoušky na 222 km. Závod byl unikátní v tom, že posádky dostaly itinerář až na startu soutěže. Tudíž jsme neměli moc času na přípravu. V první půlce soutěže se takřka všechny posádky potýkaly i s trochu netradičním pojetí itineráře a s relativně krátkým časovým limitem na etapu. Navíc se na této soutěži striktně penalizovalo překročení povolené rychlosti a na nárůstu trestných bodů u některých posádek, včetně té naší, to bylo znát.

Trasy linoucí se mezi moravskými vinicemi byly ve slunečném počasí pěkné. Posádky však neměly moc času se kochat moravskou krajinou. V dopolední části soutěže jsme „bojovali“ s nastavením techniky. Její přenastavení do odpolední části přineslo své ovoce. Avšak v celkovém individuálním výsledku to neznamenalo posun pořadím vzhůru.

 

Povinné nabíjení během pauzy na závodech v Hustopečích

Soutěž byla spojena s akcí pro děti, součástí byla např. i výstava zemědělské techniky. Kromě jiného bylo možné vidět elektrickou multikáru nebo elektrického robota na okopávání vinice.

Čtvrtý závod, Šternberk, Olomouc, 1. Futures Contproduct Classic Rally Morava

Tato soutěž byla náročná v tom, že první dvě zkoušky měřily 90 a 73 km. S takovou délkou zkoušek se posádky nesetkají ani na zahraničních soutěžích. Soutěž celkem měřila téměř 400 km, z toho byla délka zkoušek 310 km. Přejezdy mezi jednotlivými zkouškami byly relativně krátké. Nástrahou se ukázal být průjezd Olomoucí s velkým množstvím semaforů. Kvůli tomuto se spousta posádek zdržela a byla penalizována za pozdní příjezd do časové kontroly.

 

Vítězné posádky v soutěži spotřeby (zleva 2. místo Petr Kňákal, Tomáš Plesník, 1. místo Petr Beneš, Pavel Baroň, 3. místo Michal Žďárský, Jakub Nábělek), vše Hyundai Kona Electric 64 kWh, 1. Futures Contproduct Classic Rally Morava

Na této soutěži nám vše tzv. hrálo do karet. Obsadili jsme první místo v hodnocení spotřeby a třetí místo v soutěži pravidelnosti.

Poslední závod, Janovice nad Úhlavou, 1. Classic Rally Klatovy

Závěrečný podnik českého šampionátu byl jednodenní s délkou trasy 200 km, z toho byly zkoušky na 150 km. Podzimní šumavská krajina s popadaným listím a mokrou vozovkou po dešti prověřila hlavně řidiče. My jsme si vedli dobře v soutěži spotřeby a obsadili jsme druhé místo. Chybka v jednom měřeném úseku, kdy jsme více věřili itineráři, nás stála umístění v soutěži pravidelnosti.

 

Poháry za soutěž ve spotřebě a za soutěž značek ze šumavského závodu

 

Českého šampionátu se v průběhu roku zúčastnily elektromobily od patnácti automobilek. To je skvělý základ soutěže a věřím, že do příštích ročníků je na čem stavět.

V celkovém hodnocení českého šampionátu 2022 jsme nakonec brali třetí místo v soutěži ve spotřebě a šesté místo v soutěži pravidelnosti. Celý šampionát jsme jezdili s podporou Hyundai, naším soutěžním autem byla skvělá Kona Electric 64 kWh. Naše body v jednotlivých soutěžích přispěly také k celkovému vítězství značky Hyundai v soutěži značek.

Mezinárodní závody s reprezentací Phoenix Contact

Letos jsem se také vypravil na dva mezinárodní závody. Březnový závod ve Španělsku v okolí Valencie byl prvním závodem FIA seriálu 2022. Pro naši posádku byl závod hodně o sbírání zkušeností. Nezapomenutelné bylo následující: 

  • první etapa dlouhá 78 km, vedoucí na náhorní plošině se spoustou větrných elektráren,
  • noční etapy v serpentinách, kdy nebylo jednoduché držet předepsanou rychlost,
  • na soutěž bylo potřeba jet po vlastní ose více než 2 300 km, celkem i se soutěží jsme za týden ujeli 5 300 km.

Eco Rally Valencia 2022

Druhým mezinárodním závodem byl naopak poslední závod FIA seriálu v italských Dolomitech v listopadu. Loni jsem z Dolomit přivezl celkem pět pohárů. Jaká byla letošní soutěž, v čem byla náročná?

  • Kalibrační úsek obsahoval vracečky, takže bylo náročné „trefit“ stopu pořadatelů, kterou najížděli úsek.
  • Soutěž opět vedla přes několik horských sedel ve výšce přes 2 000 metrů s neskutečným množstvím ostrých serpentin.
  • Noční etapa ve vracečkách na popadaném listí byla „zkouškou odvahy“ pro posádky.

Krátce po startu do dolomitské soutěže 2022

Co bylo na soutěži pěkné?

  • Na rozdíl od loňska byl na tratích sníh jen v jedné zkoušce, nebyla mlha a nepršelo.
  • Naopak často svítilo sluníčko, takže jsme si i užili výhledy na dolomitské masivy.
  • Hodně nás potěšily dvě vyhrané zkoušky, hned první a čtrnáctá z celkových sedmnácti.

Jak hodnotíme letošní dolomitskou soutěž?

  • Celkový individuální výsledek nebyl takový, jaký jsme chtěli. Dvě vyhrané zkoušky však byly pro nás velice příjemné překvapení.
  • Naše umístění: soutěž pravidelnosti 12. místo, spotřeba 6. místo, celkově 11. místo.
  • Unikátem byla účast celkem čtyř českých posádek, za což jsme hromadně dostali speciální ocenění od pořadatelů.
  • Každopádně jsme nabyli další zkušenosti, které bychom nezískali, kdybychom „seděli doma“.

Čtyři české posádky na Eco Rally Dolomites 2022

 

Na tomto posledním závodě sezóny druhá česká posádka jezdící s Hyundai Kona Electric, Michal Žďárský a Jakub Nábělek, potvrdila třetí místo v celkovém hodnocení v seriálu FIA soutěží v roce 2022.

__________

Ve všech závodech v roce 2022 jsme měli elektromobil Hyundai Kona Electric 64 kWh. Auto nás bezpečně doprovázelo na dlouhých trasách i na všech zkouškách v rámci soutěže a vždy jsme se na něj mohli spolehnout. Jeho jízdní vlastnosti i spotřeba jsou perfektní!

Jako navigátor jsem se opět mnohému naučil. Každá soutěž mně osobně přinesla nové zkušenosti. Těším se na rok 2023, kdy bude pokračovat český šampionát Phoenix Contact Česká trophy eco rally. Nabíjení bude opět zajištěné wallboxy MyBox. Přidáte se také jako posádka?

 

Petr Beneš, elektromobilní nadšenec jezdící jen na baterky; benes_petr@seznam.cz; www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility

Partneři projektu

Všichni partneři

Co přináší elektromobilita a jak se jí dá využít spolu s obnovitelnými zdroji?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

    Váš e-mail byl úspěšně odeslán.