Zpět na seznam článků

První elektrický svozový vůz v ČR

„Su z toho nadšenej!“

Tak reagoval řidič prvního elektrického svozového vozu v Brně na moji otázku, jak se se mu jezdí s tímto unikátním elektrovozem.

Sako Brno, a.s. je první společností, která se rozhodla pro koupi jedinečného svozového vozu poháněného elektřinou. Podle toho, jakou službu vůz dělá a jaký zájem neustále vzbuzuje, si myslím, že v Sako Brno a.s. udělali skvělou věc.

Řidič se sám přihlásil vedení společnosti, že má zájem o řízení tohoto auta postaveného na podvozku Volvo FE Electric. Má za sebou 25 let za volantem různě velkých vozů od nákladních aut po kamiony. Jeho nadšení pro elektro svozový vůz bylo nakažlivé. Pro mě tedy nebylo jeho nadšení překvapením, sám řídím jen elektroauta, jeho nadšení pro elektromobilitu je pro mě již normální. ? Tento řidič svoje nadšení přenáší na další pracovníky společnosti i na návštěvy, které si chodí svozový vůz obhlédnout a získat praktické zkušenosti.

První elektrický svozový vůz provozovaný SAKO Brno a.s.

Největší výhodu tohoto svozového vozu spatřuje řidič v tichém provozu. A to jak z pohledu posádky v kabině, tak pro obyvatele. Největší hluk je generovaný během vysypávání odpadu do kontejnerové části auta. 

Z pohledu řidiče je zajímavé, že i přes vysokou hmotnost, která je bez nákladu cca 17 tun a při plném přípustném zatížení pak 27 tun, má auto neustále skvělý tah i do kopců.

Komfort řízení prakticky jedním pedálem je také přínosem. Samozřejmostí je i u tohoto vozu rekuperace energie při uvolnění „plynového“ pedálu. Avšak pro dobrzdění je třeba použít klasickou brzdu.

První elektrický svozový vůz provozovaný SAKO Brno a.s.

Dalším komfortem je dálkové zapnutí vyhřívání/chlazení kabiny vozu. Jinak je vůz standardní třínápravový Volvo FE Electric. Třetí náprava je řiditelná pro snadnější manévrovatelnost.

Spotřeba elektrického auta

Elektromobilisté často řeší spotřebu svých aut. U tohoto auta se na spotřebu až tak nehraje ve smyslu mít ji co nejnižší. Důvod je ten, že spotřeba je velmi závislá na tom, kolikrát je odpad v kontejnerové části stlačován.

Na stlačení odpadu se používá hydraulický pohon, pro nějž slouží trakční baterie jako zdroj energie. Auto nezobrazuje statistiku spotřeby odděleně pro pohon auta a pro pohon hydrauliky. Následující příklady dají přehled o spotřebě:

  • Když bylo auto převáženo z Prahy do Brna (s prázdnou nástavbou), spotřeba po dálnici byla cca 90 kWh /100 km.
  • Při provozu v Brně s maximálním používáním nástavby je v současnosti spotřeba kolem 220 kWh / 100 km.

Aktuální spotřeba svozového vozu, spotřeba je včetně provozu hydraulické jednotky

Baterie vozu a elektromotory

Trakční baterie má nominální kapacitu 265 kWh, využitelná kapacita je cca 215 kWh. Použité baterie jsou Li-Ion technologie.

Čtyři bloky baterie jsou uložené mezi nápravami, na každé straně jsou dva bloky. Tyto baterie jsou jiné než baterie použité např. v osobním Volvo XC40. Jsou to specifické baterie pro nákladní vůz. Vůz může mít i větší kapacitu baterií za předpokladu většího rozvoru náprav, než má brněnský vůz.

Trakční baterie umístěné mezi nápravami. Na každé straně vozu jsou dva bloky baterií.

Vůz je poháněn dvěma elektromotory, které jsou umístěné v rámu vozu za kabinou.

Zajímavostí je, že tento vůz má dva převodové stupně. Jednička slouží prakticky jen pro rozjezd (do rychlosti cca 30–40 km/h), poté automatika zařadí druhý stupeň.

Provoz a nabíjení svozového elektrického vozu

V současnosti je svozová trasa, kterou tento vůz jezdí, dlouhá cca 35–40 km. To znamená, že do návratu na depo spotřebuje něco přes 40 % energie z baterií.

Zbývající kapacita a dojezd elektrického svozového vozu po příjezdu na depo

Zbývající kapacita baterií by byla dostačující bez nabíjení i na provoz druhý den, ale toto je zatím zbytečné zkoušet.

Klasický CCS nabíjecí port elektrického svozového vozu

Nabíjení vozu je jednoduché – přes klasický 22kW wallbox. Auto samozřejmě umožňuje i DC nabíjení výkonem 150 kW, ale tento typ nabíjení se v současné době nepoužívá. Vůz se vždy na požadovanou kapacitu nabije přes noc přes wallbox.

Jsem rád, že SAKO Brno, a.s. jde příkladem a nebojí se používat i netradiční auta na čistý pohon. Přestavba klasického podvozku nákladního elektrovozu Volvo na svozový vůz je něco, co je bez problémů zvládnutelné.

Tento vůz považuji za další příspěvek k lokální čistotě prostředí v Brně.

Petr Beneš, elektromobilní nadšenec jezdící jen na baterky; benes_petr@seznam.cz; www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility.

Partneři projektu

Všichni partneři

Co přináší elektromobilita a jak se jí dá využít spolu s obnovitelnými zdroji?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

    Váš e-mail byl úspěšně odeslán.