Zpět na seznam článků

Phoenix Contact na eco rallye

Účast na Czech New Energies Rallye 2021 v Českém Krumlově (21. – 22.5.) byla výzvou a stála mě hodně nervů. Avšak ne samotná účast, ale doba před vypuknutím závodu. Po rozhodnutí, že pojedu jako navigátor s Martinem Peterkou coby řidičem v barvách Phoenix Contact s elektromobilem Škoda CITIGO iV s velikostí baterie 36,8 kWh, jsem měl největší obavy z toho, abychom potupně nezabloudili a hlavně, aby nás nemuseli odtáhnout s prázdnou baterií. Teď se tomu hodně směji…

Martin Peterka (vpravo) a Petr Beneš

Martin Peterka (vpravo) a Petr Beneš

Jaká jsou pravidla soutěže?

Posádky mají projet pořadatelem vytyčenou trasu co nejpřesněji podle daných průměrných rychlostí – to je rallye pravidelnosti. Takže řidič musí udržovat stanovenou průměrnou rychlost tak, aby na každém měřeném místě (které posádka nezná) projel v přesně daný čas. Odchylka desetiny vteřiny znamená trestný bod. Posádka se trasu dozví 15 minut před začátkem soutěžního dne. Roadbook obsahuje pouze směrové instrukce, které můžeme přečíst jako např. ”…po 760 metrech začátek dědiny, okamžitě po 40 metrech na křižovatce vlevo a po 420 metrech před domem č. 19 vpravo…” (viz foto). A takto nějak je popsáno všech zhruba 190 km každý soutěžní den, celkem jsme  tedy za dva dny soutěžně ujeli 381,17 km. Rallye pravidelnosti měří dohromady něco málo přes 217 km, zbylých 164 km jsou přejezdy. Každý soutěžní den je však třeba dokončit v časovém limitu. Úseky v itineráři hlídá navigátor, průměrnou rychlost si hlídá řidič – většinou pomocí aplikace Rabbit Rallye. Povinností je dodržování pravidel silničního provozu, jejich porušení se trestá body i pokutou.

Ukázka itineráře – počtení pro navigátora

Ukázka itineráře – počtení pro navigátora

Dále se soutěží ve spotřebě. Auta jsou před startem nabitá na 100 %, pořadatel po skončení každého dne zaznamená úbytek energie v baterii, ujeté kilometry a po nabití auta přes noc odečte z elektroměru odebranou energii. Následuje přepočet podle koeficientu stanoveného FIA (tady se ztrácím v tom, jak se přesně přepočet dělá). Zkrátka důležité je, aby posádka měla na konci každého dne spotřebu, kterou určila FIA a ne výrobce.

Vlastní soutěž

Během soutěže jsme si s Martinem moc nestihli užívat krásnou přírodu a celkem pěkné počasí. Trasy vedly jak po běžných silnicích, tak po úzkých silničkách, kde se sotva vyhnou dvě auta, tak po lesních zpevněných cestách. Martin musel držet průměrnou rychlost (která byla kolikrát těsně pod 50 km/h) a párkrát na horizontech ukázal dobrý postřeh šlápnutím na brzdu kvůli protijedoucímu autu. Já, jakožto navigátor, jsem musel sledovat itinerář, kilometry a záchytné body a hlavně jsem se musel vyhnout slovům typu „tady, hned zatoč, dělej“ na poslední chvíli. Celkem bylo 12 měřených úseků, nejdelší měřil přes 41 km. Tak jako tak, chtěli jsme si to užít. A jak říkal skvělý hokejový trenér Ivan Hlinka: „Hlavně se z toho nepos…“

Naše Citigo iV v parc fermé v krumlovské Pivovarské zahradě

Naše Citigo iV v parc fermé v krumlovské Pivovarské zahradě

Užít si soutěž… Tedy, pokud v prvních dvou měřených úsecích nezblbnete ovládání appky na sledování průměrné rychlosti. Martin tedy jel první dva úseky rychlostně „na pocit“. Po pár kilometrech prvního úseku jsme i „zabloudili“ – nechali jsme se zmást od předchozích posádek vyjetými kolejemi na louce a nakonec skončili na dvorku jednoho domu, kde cesta končila. Vzhledem k tomu, že jsme nebyli jediní, kdo takto jel, majitelé z nás asi radost neměli. Pardon. ? Naštěstí se nám podařilo se chytnout dalších navigačních bodů a etapu jsme dojeli navigačně v pohodě.

O pauze mezi druhým a třetím měřeným úsekem jsme dali do kupy appku a hned to na našich trestných bodech za (ne)přesný průjezd tajnými body bylo vidět. Součet trestných bodů po dvou nepovedených úsecích byl 4767 bodů. Ve zbylých deseti měřených úsecích jsme posbírali celkem 861 bodů. Trošku rozdíl. ?

Přípravy před závodem

Přípravy před závodem

Auto vždy ráno po plném nabití ukázalo dojezd přes 360 km, takže 190 km, které na nás čekaly během každého dne, nás nechávaly v klidu. Na konci soutěžních dnů jsme dojížděli s dojezdem kolem 120 km – s pohodlnou rezervou. Palubní počítač ukázal za oba dny neskutečnou průměrnou spotřebu 9,7 kWh/100 km. Perfektní!

Během obou dnů jsme nesledovali průběžné výsledky jednotlivých etap. Popravdě řečeno, po prvních dvou etapách jsem je ani nechtěl vidět. ? Přesto nás druhý den potěšila jedna zpráva. Pocitově jsme věděli, že jedeme mnohem lépe, i než ve druhé půli prvního dne. Po příjezdu na oběd do Lipna po předposledním měřeném úseku celé soutěže jsme se od pozdějších vítězů Michala Žďárského a Jakuba Nábělka dozvěděli, že jsme je porazili v osmé etapě. To potěší, porazit momentálně vedoucí tým mezinárodní soutěže FIA po dvou závodech (první závod byl ve Valencii, druhý byl právě Krumlov).

A naše výsledky?

Po dvou dnech, 12 měřených úsecích a celkových více než 381 km: soutěž pravidelnosti (přesnost průjezdu GPS body) – 18. místo. Ano, první dvě etapy byly hrůza a sesunuly nás dolů. Soutěž ve spotřebě – 4. místo! Což dalo celkově 8. místo v celé soutěži FIA, které se zúčastnilo 25 posádek. S Martinem jsme zírali, to teda jo. ? Celkové výsledky: www.tiempos.info/cz2021fiaconbinadafinal.pdf.

Odměna za soutěž – cílový praporek

Odměna za soutěž – cílový praporek

 

Úleva po projetí cílem. Foto: ŠKODA AUTO

Úleva po projetí cílem. Foto: ŠKODA AUTO

Ponaučení pro příště

1/ Předem si napsat rychlostní průměry jednotlivých částí měřeného úseku do itineráře. Řidič pak může lépe reagovat na změnu průměru.

2/ Srovnat počítač kilometrů v appce, když zakufrujeme.

3/ Jet se silnější rekuperací, lépe se pak reaguje na jemné odchylky od předepsané průměrné rychlosti během jízdy.

4/ Měřenou zkoušku jet bez nulování počítadla kilometrů v appce.

5/ Méně kecat během měřeného úseku.

Okolím Českého Krumlova. Foto: ŠKODA AUTO

Okolím Českého Krumlova. Foto: ŠKODA AUTO

Poděkování

Velké díky patří Phoenix Contact za jejich podporu naší posádky v soutěži.

Vnímal jsem také vstřícnost všech soutěžících během sdílení jejich názorů, zážitků a zkušeností. České herecké osobnosti – Roman Vojtek, Radim Fiala a Jan Dolanský se také zapojili do elektromobilní soutěže a svým humorem a pohodou nakazili nejednoho z nás.

Organizátorovi celé soutěže Pavlovi Kacerovskému patří dík za odvahu zorganizovat soutěž i v této nelehké době.

Další díky patří všem posádkám, které se svým příspěvkem zapojily do akce humanitární organizace ADRA s názvem ADRA eDrive (#jedunamys). Soutěž ve spojení s podporou nezisku dostala jiný rozměr!

Organizátor soutěže Pavel Kacerovský s Renátou Chlebkovou z Adry

Organizátor soutěže Pavel Kacerovský s Renátou Chlebkovou z Adry

Vítězové krumlovské soutěže: Michal Žďárský (vlevo) a Jakub Nábělek

Vítězové krumlovské soutěže: Michal Žďárský (vlevo) a Jakub Nábělek

Dnes již mohu říct, že moje počáteční nervozita byla zbytečná. Soutěž je náročná na soustředění při navigaci, na přesnost dodržování rychlosti. Soutěž jsme si s Martinem opravdu užili a chceme jet za rok znovu. Chyby zelenáčů bychom měli mít za sebou… doufáme. ?

Okolím Českého Krumlova. Foto: ŠKODA AUTO

Okolím Českého Krumlova. Foto: ŠKODA AUTO

Co mají společného Czech New Energies Rallye 2021 v Českém Krumlově a zimní cesta elektromobilem kolem republiky? Lépe řečeno, koho mají společného? Michala Žďárského. On obkroužil jako první naši republiku v elektrické koně a byl inspirací pro cestu, kterou jsme následně absolvovali s Radimem Ročkem. Na základě této cesty vznikla spolupráce mezi Phoenix Contact a magazínem Flotila, jehož je Michal šéfredaktor. Phoenix Contact je partner Michala a Jakuba v letošní sezóně FIA Electric and New Energy Championship. A během propagačních live streamů na profesní síti LinkedIn vznikl hec, ať jedu Krumlov. Za hec jsem rád, ale mám problém… Mám pocit, že mne tento další způsob propagace tiché elektromobility chytl. Jaké další FIA soutěže se zúčastním?

Petr Beneš, elektromobilní nadšenec jezdící jen na baterky; benes_petr@seznam.cz; www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility.

Partneři projektu

Všichni partneři

Co přináší elektromobilita a jak se jí dá využít spolu s obnovitelnými zdroji?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

    Váš e-mail byl úspěšně odeslán.