Zpět na seznam článků

O emobilitě s Martinem Klímou, šéfem mobility services E.ON

Když si povídáte s Martinem Klímou, vedoucím Mobility Services společnosti E.ON , tak nevnímáte čas. Oba dva máme stejný realistický pohled na elektromobilitu, vnímáme její nesporné klady, jsme si vědomi i odvrácené strany rozvoje elektromobility. Co nám Martin řekl o sobě, o jeho týmu a počátku elektromobility v rámci E.ON ? Co E.ON chystá v nejbližší budoucnosti?

Obr 1: Martin Klíma (vlevo) s Petrem Benešem

Proč Martine pracujete v oblasti elektromobility?
V oboru automotive pracuji více než 16 let a vzhledem k tomu, že jsem nadšenec do inovací a zároveň mně záleží na životním prostředí, tak jde pro mě o skloubení ideální pracovní pozice, která mě absolutně naplňuje a baví – čistá auto-elektro-mobilita.

V čem vnímáte klady a zápory elektromobility?
Pokud začneme negativními aspekty elektromobility, které vnímá široká veřejnost, tak mohu jmenovat dojezd, málo dobíjecích stanic, čas strávený dobíjením, elektřinu z uhlí, nedostatek elektromobilů a samozřejmě jejich cenu. Pokud půjdeme jedno po druhém, zjistíme, že za ty dva roky, což je mimochodem velmi krátký časový úsek, se většinu z výše uvedeného podařilo eliminovat. Když uvážíme jak se celý tento obor neskutečně proměnil za dva roky, těším se, kam se dostaneme za další dva.

A klady elektromobility?
Zcela jednoznačně je to ekologická varianta přepravy, která eliminuje hluk a zplodiny kolem nás. Osobně nechápu, jak tuto skutečnost může velká část naší společnosti ignorovat. Dále dojezd současné generace elektromobilů, který je standardně vice než 400km. Možnost nabíjet doma, v práci, v obchodě, při návštěvě restaurace, navíc při kombinaci s FVE, o tom se nám před pár lety ani nesnilo.

Jaký elektromobil je pro vás optimální a proč?
Optimální elektromobil je pro mě ten, který má dojezd na jedno nabití alespoň 400km za každého počasí s normální jízdní rychlostí. Dále auto musí umožnit pohodlné cestování s celou mou rodinou na dovolenou, tedy celkem 4 osoby. Jelikož jsme aktivní mladá rodina, tak dostatečná velikost kufru a možnost přepravovat kola je pro nás důležitá. Tyto požadavky splnila plně elektrická Kia eNiro, 64 kWh se kterou jsem nadmíru spokojen. Nejdále jsem s eNirem byl v Itálii, cesta tam měřila 1000 km a nabíjeli jsme dvakrát – v době, kdy jsme dělali pauzu tak jako tak.

Jak viděl E.ON začátek elektromobility v ČR – kdy to bylo a jak se k elektromobilitě E.ON tehdy stavěl?
Historie je poměrně dlouhá a datuje se k roku 2010, kdy E.ON začal s podporou elektromobility tím, že začal instalovat první jednoduché dobíjecí stanice. Zároveň začal kupovat pro svoje potřeby první dostupné elektromobily, elektroskůtry.

Obr. 2: První typ dobíjecích stanic E.ON t.č. nainstalovaná na letišti v Brně

Kdy vzniklo E.ON oddělení elektromobility a jaký byl jeho cíl?
Oddělení vzniklo v roce 2017, kdy se společnosti podařilo získat podporu z fondů EU na výstavbu 15 rychlodobíjecích stanic (dotační program FAST-E). Oddělení mělo na starosti výstavbu a provoz rychlodobíjecích stanic.

Změnil se cíl oddělení v porovnání s cílem v době založení?
Cíl se samozřejmě změnil, protože dnes k agendě výstavby a provozování veřejné dobíjecí sítě realizujeme i instalace u soukromých subjektů a firem. Dále se věnujeme vývoji elektromobilních produktů (například letos jsme spustili novou službu Veřejná dobíječka) a neustále vylepšujeme stávající procesy (například roaming zahraničních zákazníků na našich stanicích).

Jaké jsou další cíle vašeho oddělení?
Aktuální cíle jsou poměrně ambiciózní. Do roku 2023 chceme provozovat 300 veřejných stanic, přičemž většina z nich budou rychlodobíjecí o výkonu 50kW. V oblasti prodeje se již nyní věnujeme zakázkám pro firmy a jednotlivce. Zde se jedná především o instalace wallboxů a ostatního hardware do garáží, obchodních center, areálů firem, atp.

Může nám Martin Klíma poodhalit novinky od E.ON , které přijdou do konce 2020 a v roce 2021?
V letošním roce jsme spustili produkt Veřejná dobíječka, který udělá ze soukromé stanice veřejnou. Samotnou dobíjecí stanici si zákazník může také zakoupit od nás, my ji nainstalujeme a zapojíme do sítě E.ON Drive. Veškeré povinnosti s provozem jdou tedy za námi a majitel dobíjecí stanice si určuje cenu za dobíjení a obdrží od nás tržbu. Co se týká výstavby rychlodobíjecích stanic, mám dobrou zprávu.

Pokračujte …
Aktuálně chystáme projekt „Vystrkov 2“, který je již v procesu a na jaře 2021 by mělo být možné dobíjet. Dobíjecí “areál” se bude nacházet přímo u dálnice směrem na Ústí nad Labem a Drážďany (50.5046100N, 14.0515989E) a bude disponovat jak plnící stanicí CNG, tak 3x ultra rychlou dobíjecí stanicí (1×175 kW a 2×150 kW).

Další novinkou je i zapojení do mezinárodní sítě Hubject, což majitelům karet typu Plugsurfing, Mercedes me Charge, Newmotion a dalších umožní s těmito kartami na našich stanicích jednoduše dobíjet. Toto je spuštěno od 1.6.2020.

Na co jste jakožto šéf elektromobility E.ON do současné doby hrdý?
Hrdý jsem jednoznačně na svůj tým, který za pár let fungování udělal kus práce a patříme tak právem mezi lídry trhu. Zároveň jsem hrdý na náš přístup k zákazníkům, kdy nabízíme skutečnou podporu 24/7 a uptime našich stanic držíme na nadstandardní hodnotě více než 98%. V podstatě to tedy naplňuje naše interní motto „být průvodcem zákazníků na trhu elektromobility“.

Martine, díky za informace o vás, o týmu a hlavně díky za dobrou zprávu o dobíjecím centru “Vystrkov 2”. Co nám řeknete v další části rozhovoru za týden?
Budeme se věnovat dobíječkám z různých pohledů – výstavby, provozu, počtu dobitých kWh atd.

 

Ing. Petr Beneš
elektromobilní nadšenec a uživatel elektromobilu Hyundai Ioniq Electric, benes_petr@seznam.cz