Novinky z výstavby dobíjecí sítě E.ON
Na straně E.ON jsme v poslední době zaznamenali zvýšenou aktivitu v oblasti zprovozňování nových dobíjecích stanic. Jakožto spokojený uživatel elektromobilů tuto aktivitu vítám. Co dalšího E.ON připravuje a v jakém časovém horizontu? Mojmír Chytil, koordinátor výstavby dobíjecích stanic E.ON, nám poodhalí detaily.
Vybudujeme 50 lokalit s AC stanicemi
Při stavbě a připojení dělíme dobíjecí stanice na AC (tzv. pomalé), DC (rychlé) a UFC (ultra rychlé). Nyní probíhá realizace projektu OPD AC. Jedná se o projekt, který je podpořen z Operačního programu doprava (OPD) a v rámci něj vybudujeme 50 lokalit, kde bude osazena AC stanice o výkonu 2x 22kW.
Aktuálně máme polovinu hotovou a do konce roku 2021 chceme mít stavebně dokončených dalších 10 lokalit. Tyto stanice stavíme v místech, kde zákazníci tráví více času, typicky se jedná o takzvané body zájmu. Příkladem může být třeba okolí jezera Lipno, historická centra měst UNESCO Český Krumlov a Telč, dále pak Národní park Šumava, atp.
Stavíme 1 DC stanici týdně
Co se týká DC, které realizujeme v rámci projektu OPD DC a také i z vlastních prostředků, máme od léta značný pokrok. Dá se říct, že instalujeme 1 stanici týdně a uvedené tempo chceme udržet. Uvedený typ dobíječek instalujeme v rámci celé ČR. 50 z nich najdou řidiči u našeho největšího partnera, společnosti Penny Market, dále rozšíříme aktuální lokality u hypermarketů Globus. Novou výstavbu budeme realizovat v rámci obchodních center, které patří pod finanční skupinu DRFG a další desítky lokalit s novými partnery.
Nová UFC stanice u Vyškova
Co se UFC stanic týče, tak se nám podařilo na konci října 2021 spustit 175kW stanici u Vyškova vedle dálnice z Ostravy na Brno na čerpací stanici MOL. Další chceme instalovat a spustit do konce roku na nově budovaném dobíjecím HUB u Lovosic, který se dostává do finální fáze.
Martin Klíma nám v předchozím rozhovoru prozradil, že E.ON tento nový dobíjecí hub chystá – tehdy měl pracovní název Vystrkov II. Jaký je stav výstavby a kdy můžeme očekávat jeho spuštění a kolik a jakých dobíjecích stanic tam bude?
Ano, tehdy jsme novému HUBu říkali Vystrkov II. Bude u Lovosic na D8, kde již máme postavenou a spuštěnou plnící stanici CNG. Nyní stavíme pět zastřešených stání pro dobíjení se světlou výškou 3 metry, tak aby zde bez problémů mohly dobíjet i dodávky. Protože zde budeme instalovat jen UFC dobíječky – 2x ALPITRONIC 150kW a 1x ABB TERRA HP 175 kW – museli jsme vybudovat trafostanici a VN přípojku, abychom byli schopni zajistit dostatečnou kapacitu pro plánované dobíjecí stanice.
Pří výstavbě dobíjecí stanice sázíme na moderní technologie
Tak jako je elektromobilita novým řešením dopravy, tak i při stavbě dobíjecího HUBu používáme nové technologie, jako je např. 3D tisk betonové stěny, která je dominantní částí zastřešení. Při realizaci VN přípojky náš dodavatel, společnost SOLAR HUNTER, použil bezvýkopovou technologii ukládání kabelů – takzvané zaorávání.
Jde stavba dobíjecího hubu u Lovosic podle plánu?
Hned na počátku stavby jsme nabrali zpoždění z důvodu neúnosného podloží při zakládání stavby. Takže se hledalo ve spolupráci s geologem a statikem řešení. V současné době řešíme připojení a spuštění naší trafostanice k distribuční síti VN. Díky dalším problémům se předpokládaný termín spuštění posunul na polovinu ledna 2022.
Bude vybudováno i nějaké zázemí pro elektromobilisty?
Mimo dobíjecích stanic zde bude instalován vysavač, který zákazníkům při dobíjení chybí, protože mají časový prostor pro úklid vozidla. Součástí dobíjecího hubu bude i přírodní Relax zóna, kde řidiči najdou jak stoly a lavičky, tak i herní prvky pro jejich ratolesti. V těsném sousedství je i čerpací stanice, kde je možné zajít na občerstvení a WC.
Během léta jsme neviděli, že by moc přibývaly nové E.ON dobíjecí stanice. S jakými problémy se při schvalování místa a při výstavbě potýkáte?
S dobrými lokalitami pro možnou výstavbu DS je docela velký problém, a to především kvůli kapacitě připojení k distribuční síti a je jedno, kdo ji provozuje. I když máme ve Smlouvě o připojení k distribuční síti sjednán termín připojení (většinou 14 až 18 měsíců), stejně to v 80 % případů distributor nedodrží a termín si prodlouží v některých případech i o rok. Takže máme připravenou a nainstalovanou DS a čekáme na vybudování přípojky distributorem. Také v některých lokalitách musíme při získávání územního souhlasu pro stavbu DS řešit někdy až absurdní požadavky úředníků, např. výpočet hluku z DS instalované u hlavního průtahu městem.
Podle čeho vybíráte lokace a typ umístěné dobíjecí stanice?
Snažíme se, aby to hlavně dávalo smysl. Např. pro hotel nebo firemní parkoviště, kde auto stojí přes noc nebo celou pracovní dobu, kdy majitel sedí v kanceláři, je ideálním řešením samozřejmě AC stanice. U nákupních center vnímám jako ideální kombinaci AC stanic, kdy jde člověk např do kina a DC, kdy jde po nákupech a auto má pak dobito na další cestování. U dálnic vnímám jako ideální řešení UFC, kdy je potřeba rychle dobít a pokračovat v plánované cestě.
Co by přispělo k tomu, aby se stavělo více dobíjecích stanic?
Pro zrychlení/zjednodušení výstavby DS by bylo dobré sjednocení přístupu stavebních úřadů a dotčených účastníků řízení. Jak jsem již výše uvedl, některé požadavky úředníků vůbec nemají logický základ ani zákonné opodstatnění, ale trvají na nich za každou cenu. A někteří úředníci mají utkvělou představu, že každý elektromobil dříve či později shoří a při dobíjení je podle nich jistota požáru skoro 100 %, tedy alespoň dle názoru jednoho nejmenovaného úředníka. Takže tady vidím prostor pro osvětu.
Rok 2022 bude pro tým E.ON Mobility services rokem ukončení projektů OPD AC a OPD DC, takže pro všechny spoustu práce, která musí být ukončena v termínu z důvodu čerpání dotací. Z toho důvodu bychom potřebovali, aby hlavně schvalovací proces běžel rychleji, než tomu je doposud.
Kolik je v současné době registrovaných uživatelů ve službě E.ON Drive a kolik kWh průměrně „proteče“ přes dobíjecí stanice?
Aktuálně registrujeme více než 3 500 zákazníků a měsíčně řidiči v naší síti odeberou 82 000 kWh energie.
Jaký je poměr AC a DC dobíjení?
Co se týká objemu dodaných kWh, tak přes 95 % energie jde ve prospěch DC stanic.
Které místo vévodí dobíjení z pohledu dobitých kWh (DC) a které z pohledu počtu DC relací?
Naší dlouhodobě nejvytíženější stanicí je náš dobíjecí hub ve Vystrkově u Humpolce, velmi slušných čísel dosahuje i dobíjecí stanice v Liberci a Rozvadově.
Co dalšího E.ON připravuje pro uživatele elektromobilů?
Zcela jistě chystáme další nové projekty, zejména bychom rádi posílili aktuální lokality, kde se nachází pouze jeden dobíjecí stojan. Chceme se zaměřit i na výstavbu dobíjecích hubů, pro které aktuálně hledáme vhodné lokality napříč ČR. Již nyní poskytujeme dynamická data o našich stanicích do mapových podkladů společností Google a HereMaps, jejich uživatelé tedy v reálném čase vidí obsazenost stanic a navigace je tedy vede pouze k těm volným.
Velkým tématem mezi elektromobilisty je nemožnost placení za dobití platební kartou. Dočkáme se této možnosti?
Vnímáme to stejně a chceme vyzkoušet instalace platebních terminálů. Dalším krokem je i možnost plateb pomocí Plug & Charge. Toto řešení již nyní funguje na našich stanicích pro značku Mercedes – Benz a rádi bychom jej rozšířili i pro ostatní automobilky.
Díky za dobré novinky pro elektromobilisty. A těším se na 2022, kdy E.ON výrazně posílí dobíjecí síť a umožní tak ještě více bezproblémové cestování elektromobilem.
Petr Beneš, elektromobilní nadšenec jezdící jen na baterky; benes_petr@seznam.cz; www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility