Národní šampionát Eco Rally 2023
Kalendář české motoristické sezóny 2023 obsahuje také druhý ročník Phoenix Contact Česká Trophy v Eco Rally. První ročník ukázal, že o novou soutěž tohoto typu, kdy elektromobily jezdí soutěž pravidelnosti a soutěž ve spotřebě, je zájem.
V soutěži pravidelnosti mají posádky za úkol projet určenou trasu zkoušky podle rychlostního průměru daného pořadatelem. Tento průměr se přitom během zkoušky různě mění. Posádky jsou měřeny v tajných měřicích bodech, které jsou dle uvážení pořadatele rozmístěny v nepravidelných rozestupech na trase zkoušky. Každá desetina sekundy odchylky od ideálního času průjezdu měřicími body je penalizovaná.
V soutěži ve spotřebě se hodnotí spotřeba soutěžního elektromobilu oproti normované spotřebě, která se však ještě dále přepočítává podle vzorce FIA. Mohlo by se zdát, že tato část soutěže je primárně o úspornosti elektromobilu. Avšak spotřeba je primárně o schopnostech jezdce – jak úsporně je schopen jet oproti normované spotřebě.
Změnou oproti loňsku je, že se rozšiřuje počet závodů v rámci šampionátu z pěti na sedm. Pět původních závodů přitom zůstává nadále v kalendáři. Ukazuje to, že pořadatelé jsou nakloněni tomuto typu soutěže.
Kalendář soutěží pro rok 2023
Datum | Akce | Místo |
24. – 25.3.2023 | 11. ČEZ Czech New Energies Rallye | Český Krumlov |
12. – 13.5.2023 | 2. Futures Contproduct Classic Rally Morava | Olomouc – Šternberk |
23. – 24.6.2023 | 2. Valašská Regularity Rally | Valašské Meziříčí |
28. – 29.7.2023 | 2. Agrotec Eco Rally Hustopeče | Hustopeče |
22. – 23.9.2023 | Eco Horácká Rally Třebíč | Třebíč |
10. – 11.11.2023 | Eco Rally Praha | Praha |
1. – 2.12.2023 | 2. Classic Rally Klatovy | Klatovy |
Ze strany Autoklubu České republiky pokračuje podpora šampionátu. Tímto šampionátem chce Autoklub přiblížit motoristický sport širší veřejnosti. Na soutěž v eco rally totiž stačí jakýkoliv elektromobil nebo plug-in hybrid a chuť si zazávodit. V loňském roce se závodů zúčastnilo hodně posádek poprvé a ohlasy od nich byly pozitivní.
Vzhledem k tomu, že nabíjení je pro tuto soutěž klíčové, firma Phoenix Contact ve spolupráci s firmou Elexim i tento rok zajišťuje nabíjení wallboxy MyBox na každé soutěži v rámci šampionátu. Bez této podpory by šampionát nemohl pokračovat. Radim Roček, marketingový a obchodní ředitel Phoenix Contact Česká republika k tomu dodává:
„Pro naši firmu bylo přirozené podpořit loni nově vzniklý český šampionát eco rally. Wallboxy MyBox, používané na nabíjení soutěžních vozů během závodů, jsou vybavené právě našimi komponentami. Jsme lídr v oblasti nabíjení elektromobilů. Vždyť kdo někdy nabíjel na rychlonabíjecí stanici, téměř jistě držel v ruce náš nabíjecí konektor a kabel. Vidíme smysl v další podpoře šampionátu, aby se i takto elektromobilita více přiblížila široké veřejnosti. Těšíme se na souboje posádek na tratích soutěží.“
Letošní závodní rok přinese také určité změny:
- Šampionátu se mohou zúčastnit jezdci a spolujezdci s platnou národní nebo mezinárodní licencí nebo jakoukoliv licencí vydanou AS AČR. Držitelé jednorázových licencí se mohou podniku zúčastnit bez nároku na body. Pozn.: požádat o licenci je možné na stránkách https://is.autoklub.cz/ s výběrem v nabídkách: Nová licence → Automobilový sport → Licence jezdce → 2023 → členství podle toho, jestli chcete slevu → Rally – Pravidelnost – Národní (neplatí pro CCR) → pojištění je volitelné.
- Minimální délka měřených testů na každé soutěži bude 200 km. To zvyšuje náročnost pro posádky a zároveň to přispívá k zatraktivnění soutěží.
- Bodový koeficient všech soutěží bude 1, pouze krumlovská soutěž bude mít koeficient 1,5.
- Pro výpočet spotřeby se nově bude používat využitelná kapacita baterie elektromobilu namísto dříve používané nominální kapacity.
- Je povinnost nabíjet originálním nabíjecím kabelem.
Loňského ročníku se zúčastnily elektromobily patnácti automobilek. Věříme, že letos bude větší počet zastoupených automobilek i počet soutěžních posádek. Loni připravili pořadatelé pokaždé skvělé trasy. Jsme si jistí, že tento trend bude pokračovat a posádky si letošní ročník užijí. Jistě se dočkáme také zajímavých soubojů na trati.
Vítězství z loňského šampionátu bude obhajovat posádka Michal Žďárský, Jakub Nábělek. Tato posádka pravidelně reprezentuje Českou republiku na mezinárodních FIA závodech v eco rally. Těší nás, že i v letošním roce se jeden z FIA závodů opět jede v Českém Krumlově a to na konci března 2023.
Více informací o českém šampionátu lze nalézt na stránkách Autoklubu ČR.
Petr Beneš, elektromobilní nadšenec jezdící jen na baterky
www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility