Zpět na seznam článků

Národní šampionát Eco Rally 2023

Kalendář české motoristické sezóny 2023 obsahuje také druhý ročník Phoenix Contact Česká Trophy v Eco Rally. První ročník ukázal, že o novou soutěž tohoto typu, kdy elektromobily jezdí soutěž pravidelnosti a soutěž ve spotřebě, je zájem.

V soutěži pravidelnosti mají posádky za úkol projet určenou trasu zkoušky podle rychlostního průměru daného pořadatelem. Tento průměr se přitom během zkoušky různě mění. Posádky jsou měřeny v tajných měřicích bodech, které jsou dle uvážení pořadatele rozmístěny v nepravidelných rozestupech na trase zkoušky. Každá desetina sekundy odchylky od ideálního času průjezdu měřicími body je penalizovaná.

 

 

soutěži ve spotřebě se hodnotí spotřeba soutěžního elektromobilu oproti normované spotřebě, která se však ještě dále přepočítává podle vzorce FIA. Mohlo by se zdát, že tato část soutěže je primárně o úspornosti elektromobilu. Avšak spotřeba je primárně o schopnostech jezdce – jak úsporně je schopen jet oproti normované spotřebě.

 

Soutěžní Hyundai Kona Electric 64 kWh na trati krumlovské soutěže 2022

Změnou oproti loňsku je, že se rozšiřuje počet závodů v rámci šampionátu z pěti na sedm. Pět původních závodů přitom zůstává nadále v kalendáři. Ukazuje to, že pořadatelé jsou nakloněni tomuto typu soutěže.

Kalendář soutěží pro rok 2023

Datum Akce Místo
24. – 25.3.2023 11. ČEZ Czech New Energies Rallye Český Krumlov
12. – 13.5.2023 2. Futures Contproduct Classic Rally Morava Olomouc – Šternberk
23. – 24.6.2023 2. Valašská Regularity Rally Valašské Meziříčí
28. – 29.7.2023 2. Agrotec Eco Rally Hustopeče Hustopeče
22. – 23.9.2023 Eco Horácká Rally Třebíč Třebíč
10. – 11.11.2023 Eco Rally Praha Praha
1. – 2.12.2023 2. Classic Rally Klatovy Klatovy

Ze strany Autoklubu České republiky pokračuje podpora šampionátu. Tímto šampionátem chce Autoklub přiblížit motoristický sport širší veřejnosti. Na soutěž v eco rally totiž stačí jakýkoliv elektromobil nebo plug-in hybrid a chuť si zazávodit. V loňském roce se závodů zúčastnilo hodně posádek poprvé a ohlasy od nich byly pozitivní.

 

 

Vzhledem k tomu, že nabíjení je pro tuto soutěž klíčové, firma Phoenix Contact ve spolupráci s firmou Elexim i tento rok zajišťuje nabíjení wallboxy MyBox na každé soutěži v rámci šampionátu. Bez této podpory by šampionát nemohl pokračovat. Radim Roček, marketingový a obchodní ředitel Phoenix Contact Česká republika k tomu dodává:

„Pro naši firmu bylo přirozené podpořit loni nově vzniklý český šampionát eco rally. Wallboxy MyBox, používané na nabíjení soutěžních vozů během závodů, jsou vybavené právě našimi komponentami. Jsme lídr v oblasti nabíjení elektromobilů. Vždyť kdo někdy nabíjel na rychlonabíjecí stanici, téměř jistě držel v ruce náš nabíjecí konektor a kabel. Vidíme smysl v další podpoře šampionátu, aby se i takto elektromobilita více přiblížila široké veřejnosti. Těšíme se na souboje posádek na tratích soutěží.“

 

Wallboxy MyBox používané během šampionátu Eco Rally

 

Letošní závodní rok přinese také určité změny:

  • Šampionátu se mohou zúčastnit jezdci a spolujezdci s platnou národní nebo mezinárodní licencí nebo jakoukoliv licencí vydanou AS AČR. Držitelé jednorázových licencí se mohou podniku zúčastnit bez nároku na body. Pozn.: požádat o licenci je možné na stránkách https://is.autoklub.cz/ s výběrem v nabídkách: Nová licence → Automobilový sport → Licence jezdce → 2023 → členství podle toho, jestli chcete slevu → Rally – Pravidelnost – Národní (neplatí pro CCR) → pojištění je volitelné.
  • Minimální délka měřených testů na každé soutěži bude 200 km. To zvyšuje náročnost pro posádky a zároveň to přispívá k zatraktivnění soutěží.
  • Bodový koeficient všech soutěží bude 1, pouze krumlovská soutěž bude mít koeficient 1,5.
  • Pro výpočet spotřeby se nově bude používat využitelná kapacita baterie elektromobilu namísto dříve používané nominální kapacity.
  • Je povinnost nabíjet originálním nabíjecím kabelem.

Loňského ročníku se zúčastnily elektromobily patnácti automobilek. Věříme, že letos bude větší počet zastoupených automobilek i počet soutěžních posádek. Loni připravili pořadatelé pokaždé skvělé trasy. Jsme si jistí, že tento trend bude pokračovat a posádky si letošní ročník užijí. Jistě se dočkáme také zajímavých soubojů na trati.

Vítězství z loňského šampionátu bude obhajovat posádka Michal Žďárský, Jakub Nábělek. Tato posádka pravidelně reprezentuje Českou republiku na mezinárodních FIA závodech v eco rally. Těší nás, že i v letošním roce se jeden z FIA závodů opět jede v Českém Krumlově a to na konci března 2023.

 

Vysmátý Michal Žďárský s navigátorem Jakubem Nábělkem s poháry za první místo po loňské krumlovské soutěži

Více informací o českém šampionátu lze nalézt na stránkách Autoklubu ČR.

 

Petr Beneš, elektromobilní nadšenec jezdící jen na baterky

benes_petr@seznam.cz 

www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility

 

Partneři projektu

Všichni partneři

Co přináší elektromobilita a jak se jí dá využít spolu s obnovitelnými zdroji?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

    Váš e-mail byl úspěšně odeslán.