Zpět na seznam článků

Náročná soutěž ecoRallye Český Krumlov

Elektromobily mají svoje pevné místo v motoristických soutěžích. Letošní desátý ročník Czech New Energies Rallye v Českém Krumlově, který proběhl ve dnech 19.–21.5.2022, byl v mnoha ohledech unikátní.

  • Soutěž byla poprvé třídenní a obsahovala noční etapu.
  • Startovalo se od jaderné elektrárny Temelín.
  • Část trasy byla stejná, jako trasy souběžně konané benzínové rallye.
  • Nabíjení bylo zajišťováno wallboxy značky MyBox.
  • Tímto závodem se zahájilo nově vzniklé Mistrovství České republiky PHOENIX CONTACT ecoRALLY CUP.

Plán soutěže na tři dny dával tušit, že soutěž bude pro posádky velmi náročná. Krumlovští pořadatelé každý rok připravují náročné trasy po úzkých klikatých silničkách s vysokými průměrnými rychlostmi, které je nutné dodržovat po celou dobu zkoušky. Letos tomu nebylo jinak.

  • Celková délka soutěže byla 575 km, z toho zkoušky pravidelnosti měřily 318 km (počet zkoušek: 16).
  • Délka zkoušek pravidelnosti se lišila. Nejkratší měřila necelé 3 km (okruh na českobudějovickém výstavišti) a nejdelší takřka 50 km (první den ještě za šera).
  • Součástí celkového hodnocení soutěže je nejen úspěšnost ve zkouškách pravidelnosti (přesnost průjezdů tajnými měřicími body), ale i co nejmenší spotřeba.

Tomáš Plesník (vpravo) a Petr Beneš před startem do soutěže

Na soutěž jsem vyrazil s novým řidičem naší posádky a s faceliftovou Hyundai Kona Electric 64 kWh. K soutěži jsem přistupoval s pokorou a respektem. Po zkušenostech z prvního letošního závodu ve Španělsku jsem tušil, že noční etapa bude klíčová. Potvrdilo se to.

Co se stalo na trati?

Pro naši posádku se hned v první zkoušce stalo osudným jedno brzké odbočení. Po rychlém najetí na správnou trasu jsme však při stíhací jízdě dojeli jinou posádku, která neměla šanci nás hned pustit před sebe kvůli úzké cestě. Díky tomu jsme nasbírali hodně trestných bodů.

Po příjezdu do uzavřeného parkoviště v jedenáct hodin večer a po zkontrolování výsledků jsme si všimli, že top posádky jezdící pravidelně světové soutěže měly mnohem více trestných bodů než my. V noci se i opakovaně ztratily.

Těsně po startu od temelínské jaderné elektrárny

 

Druhý den

To vše ovlivnilo taktiku dalších dnů. Světové posádky se soustředily na co nejlepší umístění jen v soutěži spotřeby. Bohužel letošní pravidla FIA umožňují taktizovat tímto způsobem a vypustit soutěž v pravidelnosti. Připadalo mi to, jako by desetibojař vypustil jednu z disciplín. Věřím, že příští rok budou pravidla upravena tak, aby posádky měly motivaci pokračovat v soutěži jak v pravidelnosti, tak ve spotřebě.

My jsme jeli soustředěně dále, hlídali jsme si jak pravidelnost, tak spotřebu. Odměnou nám byl posun na šesté místo po dvou dnech závodu. Bylo to pro nás příjemné překvapení a věděli jsme, že máme šanci poskočit ještě výše.

Naše soutěžní auto v uzavřeném parkovišti

 

Poslední den a nešťastná třináctka

Do posledního dne jsme vstoupili technickým problémem na startu. Nerozhodil nás, ba naopak. A jak nám řekli diváci: „Snad jste si to pro dnešek vybrali.“

Avšak třináctá zkouška z celkových šestnácti se nám stala osudnou – měřicí zařízení nám nefungovalo, jak by mělo, a tím pádem a souhrou okolností jsme přejeli velice důležitou odbočku. Nastala ta samá situace jako v první zkoušce ve čtvrtek – po dojetí posádky před námi jsme neměli šanci k jejímu předjetí, neboť silnička byla široká sotva pro jedno auto. V momentě, kdy to šlo, nás posádka pustila, ale naše ztráta byla obrovská. Po zpětném pohledu do průběhu třinácté zkoušky jsme viděli, že se v tom samém místě ztratilo dalších 7 posádek.

To potvrzuje, že pořadatelé připravili náročné trasy. A to je dobře. Náročné trasy dělají krumlovskou soutěž atraktivní a unikátní.

Lesní úsek soutěže

 

Jaký byl náš výsledek?

Zpětně s přihlédnutím ke všem trablům hodnotím soutěž pozitivně. A to i přesto, že jsme nezískali žádné body do FIA hodnocení. Získané zkušenosti jsou více než jakékoliv body.

V pravidelnosti jsme se umístili na 12. místě a ve spotřebě na 11. místě. Když se ohlédneme za celkovým průběhem tohoto třídenního závodu, víme, že umístění je pěkné. Nevzdali jsme pravidelnost nebo spotřebu, prostě jsme pokračovali soustředěně dále. A taky víme, že… Co by, kdyby… Však asi tušíte.

Potěšilo nás, že naše umístění přispělo k celkovému vítězství značky Hyundai v soutěži značek v českém poháru –⁠ sčítají se výsledky prvních dvou aut stejné značky.

Ředitel soutěže Pavel Kacerovský nás odmávl v cíli

 

V čem byla soutěž jiná?

Oproti soutěžím v zahraničí jsme neznali trasu závodu předem. Šipkový itinerář jsme dostali až 15 minut před startem. To činí soutěž unikátní a těžkou. Nemáme klasickou mapu, podle které bychom jeli.

Noční etapa, úzké silničky a vysoká průměrná rychlost, kterou musíme dodržovat po celou dobu zkoušky (v některých úsecích i 70 km/h), nejsou běžné na ostatních závodech.

Nabíjení elektromobilů po jejich příjezdu do uzavřeného parkoviště na konci soutěžního dne bylo zajišťované wallboxy MyBox s komponenty Phoenix Contact. Wallboxy byly vyrobené a nainstalované firmou Elexim a byly připojené do dohledového systému ChargeUp. Toto řešení posunulo krumlovskou soutěž opět kvalitativně výše.

Soutěž byla prvním závodem nově vzniklého Mistrovství České republiky PHOENIX CONTACT ecoRALLY CUP. Phoenix Contact je hlavním partnerem nabíjení celého poháru a krumlovská soutěž byla takříkajíc křtem ohněm. Vše proběhlo na výbornou, ani noční silný déšť neměl vliv na nabíjení. Nabíjet se dá samozřejmě i v dešti.

Martin Lahoda, jednatel firmy Phoenix Contact, doplňuje: „Pro nás jako lídra v oblasti elektromobility je přirozené se zapojit do podpory krumlovské soutěže, kterou vnímáme jako vlajkovou loď ecoRallye v České republice. Wallboxy použité pro nabíjení obsahují komponenty Phoenix Contact, což je záruka kvality. Věříme, že přispějeme k dalšímu rozšíření nově vznikajícího odvětví automobilové soutěže.“

 

Skvělý úspěch českých barev

Loňský ročník vyhrála posádka Michal Žďárský a Jakub Nábělek. Nejinak tomu bylo i letos. V tvrdé mezinárodní konkurenci si vedli skvěle. V soutěži pravidelnosti obhájili 1. místo a v soutěži spotřeby se umístili na 3. místě. Krumlovský výsledek je posouvá do čela průběžného hodnocení FIA seriálu v roce 2022. Jen tak dál! Rádi posádku zajišťujeme jako součást Hyundai týmu.

Vítězové soutěže Michal Žďárský (vpravo) a Jakub Nábělek

 

Jak jsem psal výše, krumlovská soutěž byla prvním podnikem nově vzniklého Mistrovství České republiky PHOENIX CONTACT ecoRALLY CUP. Letos se budou konat ještě další čtyři závody. Nejbližší je 12.–13. 8. 2022 ve Fulneku. O Mistrovství přineseme informace v dalších dnech.

Petr Beneš, elektromobilní nadšenec jezdící jen na baterky; benes_petr@seznam.cz, www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility

Partneři projektu

Všichni partneři

Co přináší elektromobilita a jak se jí dá využít spolu s obnovitelnými zdroji?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

    Váš e-mail byl úspěšně odeslán.