Zpět na seznam článků

Letní elektrojízda kolem republiky 2021

Posádky na letní jízdu elektromobilem kolem republiky jsou natěšené na 1 300 kilometrů dlouhou trasu. Touto jízdou opakujeme zimní cestu, která probíhala až v mínus 18 °C. Chceme vidět, jak se stejný elektromobil, který jel zimní cestu – Hyundai Ioniq Electric 28 kWh, popasuje s nabíjením, ztrátami a rekuperací během letních teplot. A samozřejmě nás zajímá spotřeba v porovnání se zimou. Bude dostatečné horko?

Jsem rád, že se k této nadšenecké akci přidá i 13 dalších posádek. Vidím, že elektromobilisté jsou správná parta. Parta, která vidí smysl v čisté a bezhlučné dopravě.

Kdo všechno tedy jede? Jakým autem? Proč se akce účastní a co od ní očekávají? Na co se těší a z čeho mají obavy?

Petr Beneš, Renáta Chlebková

Jedeme stejným autem, kterým Petr absolvoval cestu kolem republiky v zimě – Hyundai Ioniq Electric 28 kWh.
Chceme porovnat data ze stejné trasy v zimě a v létě. Spotřeba, rekuperace, nabíjení, ztráty, teplota bateriových modulů. Doba jízdy není podstatná, není to závod, je to nadšenecká akce.
Těšíme se na delší jízdu po ČR během denního světla v porovnání se zimní cestou.
Obáváme se, abychom spolu po skončení jízdy (druhý-třetí) den vůbec promluvili. 😉

Elektrojízda 2021 účastníci

Petr Beneš a Renáta Chlebková

Radim Roček, Michal Fojtík

Nechali jsme se vyhecovat a jedeme městským elektromobilem Škoda CITIGO iV.
Chceme pomoci propagovat tuto formu čisté mobility a ukázat, že se změnou zvyklostí je možné dojet elektromobilem prakticky kamkoliv. Jednoduše řečeno: 1 300 km je pro většinu lidí bláznivá představa v elektrokáře, tak proč prostě všem neukázat, že to jde i v městském autě.
Těšíme se na cestu jako takovou, na fajn atmosféru, na Live streamy z cesty a věříme, že si to všichni užijeme.
Obavy nijak velké nemáme, nesmíme se přece zbytečně stresovat před jízdou. 😊Ale abychom nedělali ramena… Obavy máme, abychom dobře odhadli schopnosti tohoto městského vozidla v noci v horách.

Elektrojízda 2021

Radim Roček u CITIGO iV

Jakub Řehounek, Jan Němec

Na cestu bereme Kia e-Niro, což je Jakubovo služební auto.
Chceme přispět k boření, ne-li k úplnému vymýcení, v současné době již zcela trapných a lichých mýtů, že elektrické auto nikam nedojede. Rovněž nám záleží i na předvedení vozidla naší značky KIA. Mimochodem ve flotile akce jsou minimálně 2 podobná auta, která se v přehrocené mediální masáži jiných značek trochu ztrácí, ačkoliv již dlouhou dobu nabízí skvělé technické parametry a jízdní vlastnosti, v lecčems přesahující poslední novinky.
No, a v poslední řadě chceme zjistit, jestli nám kamarádství přežije intenzivních 24 hodin.
Očekáváme otlačený zadek, unavené oči, silniční pruhy vypálené do hlavy a sociální experiment. Co se týká elektromobility, tak neočekáváme nic, protože o “jetelnosti” absolutně nepochybujeme. Jakub jezdí BEV bez jakýchkoliv obav.
Obavy máme leda tak z posádkové ponorky a nedostatku zastávek na čůrání. 😉

Jakub Řehounek (vlevo) a Jan Němec připíjí na zdar cesty

Jakub Řehounek (vlevo) a Jan Němec připíjí na zdar cesty

Marek Tomíšek, Mirek Tomíšek

Původně jsme chtěli jet Mazdou MX-30, která v seznamu aut není. Jelikož ale náš dlouhodobý test tohoto auta už skončil a nepodařilo se domluvit zapůjčení na tuto akci, musíme narychlo domluvit jiné auto. Zatím nevíme, které to bude.
Chceme ukázat, že i s elektromobilem se dá vyrazit na delší trasu. Cesta bude v pohodě, stačí ji trochu naplánovat.
Cesty se však nebojíme. 😉 Těšíme se, že trasa povede hezkou krajinou a bude i nějaké dobrodružství.

Marek (vpravo) a Mirek Tomíškovi s poháry za třetí místo v New Energies Rallye Český Krumlov

Marek (vpravo) a Mirek Tomíškovi s poháry za třetí místo v New Energies Rallye Český Krumlov

Petr Medveď, Vlastimil Marek

Jedeme stejným autem jako Petr s Renátou, jen s větší baterií. Takže Hyundai Ioniq Electric 39 kWh.
Chceme porovnat dojezd 39 kWh verze na dlouhé trase proti starší verzi Hyundai Ioniq 28 kWh. A to z toho důvodu, že Petr (Medveď) přemýšlí o pořízení této verze pro svoji taxislužbu.
Obavy z cesty? Ne, my se ničeho nebojíme! 😉

Petr Medveď (vlevo) a Vlastimil Marek

Petr Medveď (vlevo) a Vlastimil Marek

Oldřich Nevyjel

Jsme prodejci aut Volvo, takže pro nás je jasná volba: Volvo XC40 Recharge.
Chceme se ujistit, že cestování elektromobilem jde stejně snadno jako se spalovacím motorem.
Těšíme se na nové zkušenosti z praxe z tak dlouhé trasy. Rádi zjistíme, jaké to je naplánovat a zrealizovat 1 300 km dlouhý výlet. Zatím používáme elektromobil většinou ve městě, tak to bude nová zkušenost.
Z čeho máme obavy? Z pomalého nabíjení. 😉 Ale to tak jako tak nebude problém.

Štěpán Markvart, Jakub Pešek

Rozhodli jsme se pro Jaguar I-Pace 400.
A protože tato auta prodáváme, tak to pro nás bude cenná zkušenost z reálné dlouhé cesty, na základě, které si budeme moci vyvrátit některé mýty, které elektromobilitu provázejí. A zároveň také potvrdit, případně upřesnit některá fakta s elektromobilitou související.
Protože jsme skvělý tým, tak se těšíme na cestu jako společný zážitek. Jako jediní pojedeme proti směru hodinových ručiček, tak budeme trošku “černé ovce” této skvělé akce. 😉
Obavy máme z únavy, která se jistě dostaví.

Petr Zrůst, Jan Vaculík

Na cestu se těšíme s Audi Q4 eTron.
Očekáváním jsou první zkušenosti s čistou elektromobilitou. Jako posádka máme nulové zkušenosti s chováním elektromobilu, jeho jízdními vlastnostmi a specifiky. Jsme “elektromobilní zajíci”. Tím pádem očekáváme získání prvních zkušeností s používáním elektromobilu, a s tím související i pochopení odlišných principů používání elektromobilu jako takového.
Obavy ani nemáme, spíše bychom to nazvali oblastmi, na které jsme nejvíce zvědaví. Ty vycházejí z neznalosti, tedy jde především o první kilometry a vlastně vše, co bude poprvé. Zároveň se těšíme na typické argumenty proti elektromobilitě, např. nabíjení a s tím možné spojené potíže. Nejkatastrofičtější scénář v našich hlavách je případ, kdy dojedeme k nabíječce s malým zbývajícím dojezdem a nabíječka nebude zrovna fungovat.
Jinak se těšíme na celou akci – plánování zastávek, trasy, poznání celého Česka, a hlavně na poznání elektromobility na vlastní kůži.

Elektrojízda - Petr Zrůst (vlevo) a Jan Vaculík

Petr Zrůst (vlevo) a Jan Vaculík

David Nurkovič, Petr Füzék

Na letní cestu vyrazíme s Kia e-Soul.
Spojíme tuto zajímavou akci s ověřením funkcionalit našeho řešení EUROWAG pro správu elektrických vozidel eFleet management.
Těšíme se na samotnou cestu. Oba rádi a často cestujeme. Vítáme příležitost, jak zviditelnit elektromobilitu všem, kteří se zajímají o moderní a udržitelnou dopravu.
Nevstupujeme do akce s žádnými zvláštními obavami jako například takovými, které by laická veřejnost mohla považovat za omezující: dojezd nebo nedostatek nabíjecích stanic… S velkým respektem ale přistupujeme k takovéto akci jako k cestě na delší vzdálenost. Bezpečnost je na prvním místě. Dofouknout pneumatiky, zkontrolovat vodu v ostřikovačích. Kontrola stavu oleje a chladící kapaliny už je naštěstí minulostí ….

Elektrojízda - Petr Füzék (v autě) a David Nurkovič

Petr Füzék (v autě) a David Nurkovič

Michal Žďárský, Václav Nývlt

Na trasu se vydáme s modelem VW ID.3. Michal dodává: “Je to to samé auto, se kterým jsem se v půlce dubna tohoto roku po vlastní ose vypravili s Jakubem Nábělkem do Valencie na úvodní podnik seriálu FIA Electric and New Energy Championship. Během šesti dnů jsme s autem ujeli přes 5 000 km včetně tamní náročné eco soutěže.”
Michal dále pokračuje: “Byl jsem vlastně první, kdo trať kolem republiky projel a stanovil tak základní čas. Petr s Radimem jeli v zimě mírně modifikovanou trasu kvůli tehdejší pandemické uzávěře Trutnovska. Proto by mi samozřejmě přišlo jako škoda, kdybych se do cesty nepustil i nyní. Napoprvé cesta byla v tuhých mrazech s modelem Hyundai Kona Electric 64 kWh. Teď tedy s Václavem vyzkoušíme jiné auto, nebudeme tolik hledět na spotřebu, a i díky rychlejšímu nabíjení ID.3, chceme náš první čas trochu zkrátit.”
Michal a Václav společně pokračují: “Oba dva jsme novináři, takže se těšíme hlavně na srovnání aut – porovnání tolika modelů na stejné trati za totožných klimatických podmínek. Trasa navíc v některých pasážích vede i po hezkých silnicích, takže si cestu budeme moct s modelem ID.3 snad i patřičně užít.
A že bychom měli mít z něčeho obavu? Nějak nás nenapadá z čeho…. 😊”

Michal Žďárský (vlevo) s Jakubem Nábělkem u ID.3, spolujezdec Michala v elektrojízdě bude Václav Nývlt

Michal Žďárský (vlevo) s Jakubem Nábělkem u ID.3, spolujezdec Michala v elektrojízdě bude Václav Nývlt

Jan Benedikt, Jiří Vejvoda

Vezmeme asi nejstarší elektroauto ze všech posádek: faceliftový VW eGolf.
Elektromobilita je nám blízká a rádi bychom získali nové informace od ostatních uživatelů elektromobilů a sdíleli společně radosti s ní související. Očekáváme, že si rozšíříme znalosti a zkušenosti s nabíjecími stanicemi napříč celou Českou republikou.
Těšíme se na krásy naší země, kam po cestě zavítáme.
Obavu máme z velkého množství jídla z Fastfoodů, které se často nachází v okolí nabíjecích stanic. Odolat bude nesmírně těžké. 😊

Jan Benedikt (vpravo) a Jiří Vejvoda

Jan Benedikt (vpravo) a Jiří Vejvoda

Martin Peterka, Jana Peterková

Doplňujeme rodinu elektromobilů Hyundai v této akci. Jedeme elektrickou Konou.
Dostali jsme příležitost se znovu svézt v elektromobilu a jelikož se nám elektromobilita zamlouvá, neváhali jsme se zapojením do akce. Chceme vyzkoušet dlouhou cestu elektromobilem.
Těšíme se na jízdu, dobrodružství, pohodlí a komfort elektromobilu.
Máme obavy z toho, že se nám bude chtít spát. Ale to vyřešíme odpočinkem během nabíjení. 😊

Petr Baxant, Michal Novák

Akce se účastníme s Teslou Model S.
Chceme podpořit elektromobilitu touto výraznou akcí a propojit to s rozvojem vzdělávání na veřejnosti, ale i na VUT Brno, kde oba působíme. Jelikož na elektrofakultě s elektromobilitou prakticky začínáme, vidíme to jako dobrý impuls pro propagaci oboru. Dále to vidíme jako příležitost se na delší cestě dostat na místa, kde se dá měřit noční osvětlení, rušivé světlo, světelné znečištění – takže spojíme elektrojízdu s měřením osvětlení. Čekáme, že se najdou dobré, ale i špatné příklady osvětlení, které ovlivňují noční prostředí. Zajímá nás i osvětlení na nabíjecích stanicích. Analyzátor bude obsluhovat další člen posádky, nastupující student doktorského studia Filip Novák, který se tímto bude učit používat přístroj v praxi a ulehčí posádce další práci. Původním záměrem pořízení elektromobilu na fakultu bylo totiž vytvoření pojízdné měřicí laboratoře právě pro monitorování nočního prostředí – proto něco, co nehlučí a nekouří, abychom nerušili noční klid. Je jasné, že tuto podmínku dnes splní jenom elektromobil.
Těšíme se na krajinu kolem cesty, nové situace, cestu podle plánu a zároveň v reálných situacích, hledání nabíječek a dokumentaci jízdy. Dále na možnosti něco změřit ze světla a využít náš analyzátor v praxi.
Trochu obavy máme z únavy, abychom zvládli všechny úkoly. Doufáme, že nám nebude nic chybět a auto nebude mít problémy. Nabíjení s Teslou problém nebude.

Petr Baxant (vpravo) a Filip Novák

Petr Baxant (vpravo) a Filip Novák

Martin Kozelka, Ondřej Tupý

Těšíme se na cestu s VW ID.4.
Chceme podpořit rozvoj elektromobility v ČR a sáhnout si naše vlastní limity. Maraton v elektromobilech kolem celé republiky je výzva, která se prostě neodmítá.
VW ID.4 je super auto, takže nás čeká parádní zážitek. Nejvíc se samozřejmě obáváme nabíjení a dojezdu i přes velkou baterii elektromobilu. Nicméně, i taková ponorková nálada může pěkně potrápit. Neradi bychom se vzájemně vysadili na druhé straně republiky. 😊

 

Vážím si zapojení všech posádek do této nadšenecké akce. Věřím, že z akce získáme zajímavá data, která dále předložíme široké veřejnosti a FEKT VUT Brno.

Petr Beneš, elektromobilní nadšenec jezdící jen na baterky; benes_petr@seznam.cz; www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility

Jak využít obnovitelné zdroje v oblasti mobility v roce 2021?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

Váš e-mail byl úspěšně odeslán.