Krumlovská ecoRallye s novým nabíjením elektromobilů
Elektromobily mají svoji soutěž v rámci kalendáře mezinárodní automobilové federace FIA. Jedna ze zastávek světového seriálu ecoRallye v roce 2022 je opět v Českém Krumlově. Letošní 10. ČEZ Czech New Energies Rallye se uskuteční od 19. do 21. května. Soutěží se v pravidelnosti (přesnost průjezdu tajnými měřicími body) a ve spotřebě.
Michal Žďárský, řidič jedné posádky, a Petr Beneš, navigátor druhé posádky, se krumlovské soutěže zúčastní i letos. Ve vzájemném rozhovoru:
- Sdílí svoje postřehy z různých závodů.
- Pozvou na místní krumlovskou soutěž.
- A hlavně – prozradí svoji závodní taktiku.
Petr: Jezdíš i závody v zahraničí, v čem je závod v Krumlově výjimečný?
Michal: Je to náš domácí závod, jediný v seriálu FIA ecoRallye Cup, který se jede u nás doma v Čechách. Navíc já se zde objevím už posedmé, to okolí známe, milujeme to tady. Jezdí se po úzkých silničkách v krásném okolí Krumlova.
Petr: Z tvé odpovědi odvozuji, že se těšíš i na letošní ročník.
Michal: Strašně moc, krumlovští pořadatelé vždy vymyslí skvělé a krásné tratě. Letos do Krumlova navíc přijedeme obhajovat naše loňské vítězství, budeme na očích našim partnerům, kamarádům a sponzorům, takže je to pro nás i z tohoto pohledu velmi důležitý závod.
Petr: Tuším, že je důležitý i z pohledu celkového pořadí světového šampionátu, je to tak?
Michal: Určitě ano, na letošní první soutěži ve Valencii jsme vybojovali cenné a skvělé druhé místo celkově. Navíc jsme s naší Konou Electric zvítězili v hodnocení spotřeby. Uvidíme, jak si s krumlovskými náročnými tratěmi poradí zahraniční jezdci a naši největší konkurenti. Znalost prostředí by mohla být naše výhoda.
Michal: Ty jsi jel loni poprvé a hned právě v Krumlově. Z čeho jsi měl největší obavu před prvním závodem?
Petr: Vážně jsem se obával, že zabloudíme, že nám dojde energie v baterii, a že budeme muset potupně žádat o odtah. A to i přes to, že naše tehdejší auto (Škoda Citigo iV) mělo mnohem větší dojezd, než byla maximální délka etapy. Obavy se samozřejmě nevyplnily a dnes se jim jen směji…
Michal: Letos jsi zkušenější, na co se těšíš?
Petr: Soutěž bude o den delší, bude obsahovat noční etapu, jedna zkouška bude i na výstavišti v Českých Budějovicích. Toto je jednak zpestření soutěže a více to prověří schopnosti posádek, na to se těším. Když jsme loni jeli poslední soutěž seriálu v italských Dolomitech, právě noční etapy byly velice náročné na orientaci.
Michal: V Dolomitech jsi zaznamenal největší úspěch, skončili jste druzí.
Petr: Bylo to pro nás velké překvapení. Soutěž byla náročná s opakovanými přejezdy horských sedel ve více než 2 000 metrech, na sněhu, ve tmě, v mlze. I přesto jsme si soutěž užili. Hodně nás podrželo auto – Hyundai Kona Electric, se kterým jedeme letošní seriál FIA.
Petr: I vy tedy jedete v Krumlově s modelem Kona Electric, stejně jako my. Proč padla volba na Hyundai?
Michal: Kona Electric je skvělé auto s výbornou efektivitou. Vyrábí se zde v České republice, a tak je pro nás radost reprezentovat tuto značku a auto. Navíc i pro naše přesuny po Evropě jsme potřebovali auto, se kterým nebude problém je absolvovat. Velice si vážíme podpory českého zastoupení. Chování auta jak při soutěži, tak při zmíněných přejezdech si zatím nemůžeme vynachválit.
Michal: Jednou z novinek letošního ročníku je jiné nabíjení. Co o něm může prozradit?
Petr: Jsem rád, že se lídr v elektromobilitě, firma Phoenix Contact, spojil s Elexim a ChargeUp a zajistil pro posádky nabíjecí infrastrukturu. Nabíjení bude třífázové z wallboxu pod obchodní značkou Mybox. V tomto se krumlovská soutěž pozvedne na úroveň soutěží v zahraničí a je dobré, že jsme toho součástí.
Petr: Pozveš soutěžící a diváky do Krumlova?
Michal: Určitě! Ať dorazí každý, kdo fandí motorsportu nebo elektromobilitě. Závodu se může zúčastnit opravdu každý, kdo vlastní řidičský průkaz a nějaký elektromobil. Stráví v okolí Českého Krumlova tři báječné dny, hezky se sveze a zažije jedno velké dobrodružství. Za sebe mohu vřele doporučit.
Michal: Jakou strategii v závodě máš jakožto navigátor vaší posádky?
Petr: Neposlat řidiče někam, kam jsem neměl, a neztratit se. ?
Petr: A ty coby řidič vaší posádky – co budeš dělat, abyste dopadli co nejlépe?
Michal: Budu poslouchat navigátora a pojedu co nejúsporněji.