Zpět na seznam článků

Jak nabíjet doma?

Pokud uvažujete o koupi elektromobilu (nebo jste jej již pořídili), budete určitě řešit i jeho nabíjení v místě, kde jej budete parkovat.

Domácí nabíječka

Domácnost s nabíječkou

Domácí nabíjení

V tomto příspěvku se budeme věnovat domácímu nabíjení, tedy převážně nabíjení AC, neboli střídavým, proudem.
Jednou z možností, jak si zajistit nabíjecí místo, je oslovit vašeho dodavatele elektrické energie. Ne všichni, ale spousta jich, nabízí možnost zakoupení si nabíjecí stanice, a s tím spojené další úkony jako instalace, zprovoznění apod.
Pro vybudování vhodné nabíjecí stanice z hlediska elektrického je nutné brát v potaz tyto proměnné:

  1. Maximální výkon palubní nabíječky v elektromobilu.
  2. Maximální výkon, který můžeme použít pro nabíjecí stanici v místě uvažované instalace.

Výsledný maximální nabíjecí výkon je pak roven nejslabšímu článku v tomto řetězci:

Palubní nabíječka – nabíjecí kabel – nabíjecí stanice

Pokud za výše zmíněné dosadíme např. tyto hodnoty:

11 kW – 22 kW – 7,4 kW

Tak platí, že maximální nabíjecí výkon je roven výkonu nabíjecí stanice:

11 kW – 22 kW – 7,4 kW

Dle tohoto příkladu je jasně patrné, že nabíjecí kabel je předimenzovaný a naproti tomu je stanice poddimenzovaná. Pokud je možnost výkon nabíjecí stanice posílit na 11 kW a použít kabel rovněž pro 11 kW, dostaneme se tak k optimálnímu řešení.

Mnohé z vás jistě napadne, jak je to s těmi 11 kW na straně nabíjecí stanice. Fyzika je v tomto exaktní a platí jednoduchá rovnice:

P = 3*U*I

Po dosazení:

11 000 = 3*230*I

A po úpravě dostaneme:

I = (11 000)/(3*230)

Výsledek pak určí maximální nabíjecí proud, a tudíž i velikost jističe. V tomto případě:

I = 16 A

Pokud tedy můžeme pro nabíjecí stanici počítat s 3f připojením a s jištěním 16 A, dostaneme se tak k nabíjecímu výkonu, který je v současnosti nejpoužívanějším z hlediska palubní nabíječky.

Zároveň ale může nastat situace, kdy není možné použít veškerý výkon pro nabíjecí stanici, ale potřebujete jej rozdělit např. pro chod domácnosti. Pokud je nabíjecí stanice vybavena SMART kontrolérem (např. řídicí jednotka nabíjení AC – Phoenix Contact CHARX SEC-3000 – objednací číslo 1139022, případně vyšší) je možné si určit velikost nabíjecího výkonu tak, aby nedošlo k překročení maximálního odběru v daném místě. Vše je o komunikaci mezi měřícím přístrojem (elektroměr) a kontrolérem.

Nabíjecí stanice

Nabíjecí stanice

Velmi často diskutovaným tématem na nedávném veletrhu eSalon byla možnost využití nabíjecí stanice společně s fotovoltaickou elektrárnou a bateriovým úložištěm. I pro toto spojení je možné využít již dříve zmíněný SMART kontrolér. Opět je vše o komunikaci a o přiřazení priorit mezi nabíjecí stanicí a chodem domácnosti.

A co mít ideálně nachystáno před instalací samotné nabíjecí stanice?

Pokud uvažujete o nabíjecí stanici, kterou plánujete vestavět do domovního podružného rozváděče, potřebujete v něm pro tuto stanici místo pro samostatné jištění, chránění a spínání. Dále pak přípravu pro protažení přívodního silového kabelu a případně datového kabelu od rozváděče k místu instalace nabíjecího bodu.
Na trhu již najdete nabíjecích stanic hodně. Pokud uvažujete o nabíjecí stanici, kterou zakoupíte jako hotový výrobek (ať už wallbox nebo post), potřebujete přípravu pro protažení přívodního silového kabelu a případně datového kabelu od rozváděče k místu instalace nabíjecího bodu. Prostor v podružném rozváděči pro jištění, chránění a spínání nemusí být nutností. Záleží na tom, jak je nabíjecí stanice koncipována a jaké jsou její připojovací podmínky.
Podrobnější informace o tom, jak se připravit na instalaci nabíjecí stanice naleznete pod tímto odkazem: https://www.autonabijecka.cz/domacnost/
A zde se podívejte na video, jak snadno lze sestavit domácí nabíječku.

 

Řídicí jednotka nabíjení AC - CHARX SEC-3000 – 1139022

Řídicí jednotka nabíjení AC – CHARX SEC-3000 – 1139022

 

Partneři projektu

Všichni partneři

Co přináší elektromobilita a jak se jí dá využít spolu s obnovitelnými zdroji?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

    Váš e-mail byl úspěšně odeslán.