Já té elektrice věřím…
Většinou vedu rozhovory o elektromobilitě. Dnes uděláme výjimku, i když ne tak docela.
Daniel Dorica – vášnivý jezdec na elektrokole a jeden z největších prodejců elektrokol Haibike v ČR a SR. Nejsou to však jen elektrokola, ale také udržitelnost a bezemisní elektromobilita, co Daniela zajímá.
Náš rozhovor představuje elektromobilitu a dobíjecí zázemí jako součást „běžného podnikatele“. Věřím, že Dan svým přístupem inspiruje další podnikatele k přechodu na elektromobilitu.
Dane, proč elektrokola?
Více než 25 let mám velkoobchod s vybavením pro pneuservisy a celou tu dobu prodáváme také část zboží pro cykloservisy. V roce 2016 jsme jeli na největší evropský veletrh jízdních kol Eurobike u Bodamského jezera. Tam jsem si půjčil elektrokolo, na kterém jsem mohl jezdit 2 hodiny v přírodě, a skutečně jsem se zamiloval. Začal jsem se zajímat o značky na trhu, a protože mám rád kvalitu, rozhodl jsem se pro nákup elektrokola Haibike. Když jsem zjistil, že na něj musím čekat 5 měsíců a jet pro něj 300 km daleko, rozhodl jsem se je prodávat sám. Postavil jsem novou prodejnu elektrokol a také vybudoval jedinečnou testovací trať Cihelna, kde si zákazníci mohou vyzkoušet tato špičková elektrokola přímo v reálném terénu. Naše prodejna je dnes jednou z největších prodejen Haibike v ČR i SR. Specializujeme se pouze na tuto značku. Elektrokola jsou stále moje vášeň a aktivně na nich jezdím.
Sám jezdím na elektrokole, setkávám se s názorem, že to je jen pro starší. Ale pro mě je jízda na elektrokole spojená s radostí z pohybu.
Vždy, když se ve světě mění trendy a přicházejí nové technologie, lidé mají obavy a předsudky a nejinak tomu je u elektrokol. Absolutně nesouhlasím s tím, že elektrokola jsou jen pro staré, nemocné či lenivé. Právě naopak, elektrokola jsou pro aktivní lidi, kteří se chtějí hýbat a sportovat. Naším sloganem je: „Elektrokola pro radost z pohybu”. Na elektrokole si jezdec sám zvolí míru dopomoci. Je to ideální pomocník k vybudování lepší fyzičky. Když jsem si pořídil elektrokolo já, jezdil jsem s větší dopomocí a menší vzdálenosti, ale dnes jezdím na téměř nejnižší dopomoci trasy přes 100 km v těžkém terénu a vysokých horách. Neskutečně mě to baví, pomáhá mi to čistit hlavu. Z takových cest se vracím slušně unavený, ale ne zničený.
O to, aby člověk měl radost z pohybu, jde nejvíce.
Pro ty, kteří mají zdravotní problémy, to je jako dar z nebe, protože jim to umožňuje být stále sportovně aktivní i přes jejich omezení. Jízda na elektrokole šetří páteř, klouby, srdce a stále nabízí aktivní pohyb. Starší lidé, kteří by už klasické kolo vzdali, mohou zůstat díky elektrokolům aktivnější o několik let déle. Poslední věc, kterou přidám k dobrému, je, že elektrokola jsou ideálním prostředkem k hubnutí. A to díky tomu, že se dlouhodobě pohybuješ s tepovou frekvenci v hladině, kdy dochází k efektivnímu spalování tuků (120 – 140 tepů za minutu). O výhodách elektrokol bych mohl povídat ještě mnohem déle…

Daniel a Petr ve společnosti Škoda CITIGO iV, Audi e-tron a dobíjecího sloupku Voltdrive s komponenty Phoenix Contact
Když se podívám po vašem areálu, vidím, že střecha prodejny je pokrytá solárními panely. Jak velkou část vaší spotřeby elektřiny pokrývá výroba ze Slunce?
Využití solární energie je pro mě jasná volba. Po dostavbě prodejny elektrokol, jsem na střechu umístil fotovoltaickou elektrárnu o výkonu 19,6 kWh. Elektrárna pokrývá v ročním úhrnu zhruba 40% spotřebované elektrické energie. Mám velmi dobrý pocit z toho, že velká část spotřeby elektřiny pro naše dvě firemní budovy, nabíjení elektrokol a elektromobilů jde z ekologické výroby, ze Slunce. V létě máme dokonce velké přebytky do sítě až 35 kWh denně. Jsem také fanda elektromobility a počítám s tím, že další firemní vozidla budou čisté elektromobily. Tyto přebytky spotřebujeme na jejich dobíjení.
Ano, před prodejnou máte nejen nabíječky na elektrokola, ale i dobíjecí stanici pro elektromobily.
Od začátku přípravy stavby prodejny jsem počítal nejen s fotovoltaikou na střeše, ale také s dobíjecím stojanem pro elektrokola a elektromobily. V současnosti můžeme nabíjet najednou 8 elektrokol a dvě osobní auta příkonem až 22 kW. Už plánuji další dobíjecí stanice, které přibydou v horizontu 2 – 3 let.
Dane, dostáváme se k elektromobilitě. Jaká byla tvoje cesta k ní? Ovlivnila tě nějak elektrokola?
O elektroauta se už zajímám spoustu let, ještě dříve, než jsem se začal zajímat o elektrokola. Myšlenka jezdit ekologicky mě pohltila. Označil bych se za technoida, tedy člověka, kterého zajímají nové technologie a který je sám aktivně využívá. Jsem fandou Elona Muska a jeho vesmírného programu a také fandím jeho automobilce Tesla. Poprvé jsem se svezl elektromobilem v roce 2016 Teslou Model S ve Vídni a nadchlo mě to. Tehdy jsem se rozhodoval pro koupi nového vozidla, ale z důvodů ceny ještě zvítězil spalovací Superb. Nicméně od té doby aktivně sleduji všechny novinky v oblasti elektromobility.
Jaké vnímáš přednosti elektromobility?
Fascinuje mě možnost nespalovat fosilní paliva, tedy chovat se ekologicky; jezdit na snadno vyrobitelnou elektrickou energii, nejlépe u sebe doma nebo na firmě ze sluníčka. Elektroauta mají úžasné jízdní vlastnosti, zvláště dynamiku a bezpečnost díky nízkému těžišti. Dále slyším na velké úspory při provozu elektromobilu, a to jak na palivu, tak na servisu. Těch předností je více, ale ty popsané jsou pro mě stěžejní.
Máš již pár měsíců CITIGO iV, malý elektromobil. K tomu čerstvě pořízený Audi e-tron.
Já tehdy vyměnil Superba za malé CITIGO iV! (smích). Je to úžasné městské autíčko. Pokaždé, když do něho usedám, těším se na další zážitek z jízdy. Mám za sebou cesty i přes 400 km. A to úplně v pohodě, i když na to tohle auto není primárně určené. CITIGO iV jsem koupil hlavně proto, že jsem čekal na Škodu ENYAQ iV. Protože ENYAQ iV má zpoždění, začal jsem se poohlížet i po jiných elektroautech. Však víš, vyzkoušel jsem obě tvoje elektroauta – Hyundai Ioniq Electric, Kia e-Niro. Dále Hyundai Kona Electric, VW ID.3, Tesla Model X a Audi e-tron. Nejvíce mě zaujal e-tron a Model X. Nedávno jsem dostal skvělou nabídku na předváděčku Audi e-tron s 10 tisíci km a teď ho mám opravdu čerstvě doma. CITIGO iV nechám ženě, která se na něj hodně těšila. Doma byl o to, kdo pojede s elektrickou škodovkou, občas „boj“.
Jsem rád, že „boj“ o elektroauto nebyl jen u nás doma. (úsměv)
Je to tak, a je to svým způsobem dobře. (smích) Aktuálně máme s CITIGO iV za 9 měsíců najeto 18 tisíc elektrických km. Ve firmě provozujeme 12 vozidel a při obměně to už vždy budou čisté elektromobily. Uvidíme, jaká vozidla se na trhu ještě časem objeví a jaká vybereme pro naše potřeby. Na naší dobíjející stanici už kromě „našeho prcka a teď i většího brášky“ dobíjely také Hyundai Ioniq i Kona, Audi e-tron, Jaguar I-PACE, VW ID.3, Škoda Superb iV, teď dobíjíš Kia e-Niro. Jednou si pro elektrokolo přijel zákazník s Teslou Model S.
Dane, myslím, že jsi první, kdo objel na elektrokole republiku opravdu velice blízko hraniční čáry.
Celou dobu, co jezdím na elektrokole, jsem uvažoval nad nějakou pořádnou cestou. Možná, že to mám v krvi, protože když mi bylo 15 let vydal jsem se s bráchou a kamarádem Alanem na cestu po ČR a za 10 dnů jsme ujeli 1.000 km a 200 metrů k tomu. Takže jsem si tentokrát vysnil objet Českou republiku co nejblíže hraniční čáry a v roce 2019 jsem cestu začal plánovat. Díky tomu, že nám covid zrušil dovolenou v USA, vyrazil jsem se svým 18 letým synem na tuto cestu již v roce 2020.

Daniel Dorica se synem během cesty kolem republiky na elektrokole
Co vám oběma cesta dala?
Bylo to super, super náročné, ale i super krásné. Velice souzním s textem naší hymny „A to jest ta krásná země, země česká domov můj!…“ – je to tak, žijeme v nádherné zemi v srdci Evropy. Přesvědčovali jsme se o tom na každém z 2384 km, které jsme ujeli během 24 dnů, kdy jsme nastoupali téměř 41 tisíc výškových metrů. Bylo báječné nemyslet tolik dnů na práci a jen se soustředit na cestu, na zajištění noclehu a jídla, na přírodu, na čas prožitý se svým synem. Bylo to skutečně úžasné, skvělý relax a čistírna hlavy. Doporučuji. Zážitků máme tolik, že bychom mohli sepsat knihu. Plánujeme besedy o naší cestě. Na FB stránce Haibike Morava jsou každodenní videoreportáže z celé cesty (červen – červenec 2020). Brzy dám na YouTube také video z naší výpravy.
Tu vaši cestu jsem rád sledoval. Jel jsem na elektrokole část vaší trasy v oblasti Bílých Karpat. Bylo to krátce poté, co jste vyjeli. Bahnitý a kopcovitý terén byl „lahůdka“. Jaký je tvůj nejsilnější moment z cesty kolem republiky?
Hned první dny, kdy jsme jeli přes Bílé Karpaty a Beskydy do Třince, jsme se brodili po deštích bahnem. Ale také další zážitky jako ujíždění před bouřkou, pády, zranění, mlhy, chlad, déšť, technické obtíže aj. Stálo to však za to. Při tom všem jsme se kochali nádhernou přírodou, která se stále měnila, a tak to bylo pořád svým způsobem nové. Byly dny, kdy jsme nepotkali člověka a byly dny, kdy jsme se těšili až nepotkáme žádného člověka.
Vy jste cestu zvládli na jedničku. Co kola?
Taky na jedničku! (smích) Pro představu normálně měním brzdové destičky po 1.500 km a na této cestě jsme je měnili každých 400 km. Tím, že jsme se snažili držet co nejblíže hraniční čáře, jsme jeli často ve velmi těžkém terénu. Naložené elektrokolo vážilo 33 kg, takže při přenášení či tlačení do brutálních kopců jsme si skutečně mákli. Ale celé to stálo za to a bude to patřit k mým velmi silným životním zážitkům.
Dane, díky za skvělé povídání. Jsem rád, že vidíš smysl v udržitelnosti. Od výroby energie ze Slunce, po jízdu elektromobilem bez lokálních emisí. Jsem si jistý, že všechna firemní auta vyměníš za elektromobily a budeš potřebovat ještě více solárních panelů na jejich dobíjení. Přeji ti hodně spokojených cyklo zákazníků a šťastnou ruku při výběru dalších firemních elektromobilů.
Petr Beneš, elektromobilní nadšenec a uživatel elektromobilů Kia e-Niro a Hyundai Ioniq Electric; benes_petr@seznam.cz; www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility