Elektromobilita ženám sluší
Martin Klíma mně v posledním rozhovoru řekl, že má jedno překvapení. Tím je jedinečný rozhovor, který předpokládám, v českých médiích zatím nebyl. Rozhovor mezi dvěma ženami na téma elektromobilita. Rozhovor vedly mezi sebou naše ženy Renáta Chlebková a Jana Klímová.
Jano, kdy jste se poprvé setkala s elektromobilitou?
JK: S autem poháněným čistě elektromotorem jsem se setkala zhruba před dvěma lety, když mě manžel vyzvedl z práce. Jednalo se o Teslu. Za tu poměrně krátkou cestu jsem zakusila typické vysoké zrychlení a zároveň úžasnou tichost motoru. A vy, Renáto?
RCh: Byl květen 2017, usedla jsem do BMW i3 a překvapilo mě stejně jako vás neskutečná akcelerace a tichost při jízdě. A od tehdy jsem začala objevovat krásy a výhody elektromobility.
Jano, zmínila jste vysoké zrychlení a tichost motoru jako přidanou hodnotu elektromobilu.
JK: Zrychlení není sice nic pro mě, ale ta stránka tichého provozu mi moc vyhovuje. Zároveň pro mě byla Tesla až moc digitální, veškeré ovládací prvky ukryté ve velkém dotykovém displej, což mně příliš nevyhovuje.
Renáto, z čeho jste měla největší obavy a jak jste je překonala?
Bála jsem se, že elektromobil je úplně jiný. Ale není tomu tak. Na automatickou převodovku jsem byla zvyklá. Hodně jsem řešila otázku, kde a jak nabiju. Po pár jízdách jsem poznala, že v nabíjení není žádný problém. Můžete nabít z klasické zásuvky (ano, i z té zásuvky, kterou my ženy používáme např.při fénování vlasů ?) nebo z rychlonabíječky, ať už na cestách nebo i během nákupu. A to mně vyhovuje. Jdu nakoupit a přitom se auto dobíjí.
JK: Sama běžně jezdím nakupovat a za hodinu mám nabito na minimálně týden (máme dojezd na jedno nabití přes 400 km). Pokud jdeme nakupovat společně s manželem, tak dokonce nastala změna v jeho chování. Dříve jsme museli chvátat a prolétnout obchodem co nejrychleji. Nyní je naprosto v klidu, protože ví, že se auto nabíjí. Ale jinak máte pravdu, elektromobil je vůz jako kterýkoliv jiný. Na automatickou převodovku jsem také zvyklá. Ostatní funkce vyjma rekuperace jsou stejné jako u klasického spalovacího auta.
Nabíjecí kabel a konektor Phoenix Contact v rukách Renáty Chlebkové. Bagr za Renátou Chlebkovou není (zatím) elektro ?
Jano, nevnímala jste elektromobil jako něco příliš technického a inovativního na ženu?
Co se týče řízení vozu tak vůbec. Naopak vůz se řídí velmi příjemně a díky výkonu máte pocit neskutečné lehkosti. Nabíjení pro mě samozřejmě nové bylo, ale po první zkušenosti, kdy mi manžel vysvětlil, jak vše obsluhovat, nyní samotné nabíjení zvládají i naše děti.
Používáte, Renáto, elektromobil pouze do města nebo i na delší trasy, např. na dovolenou?
Pro mě se elektromobil stal rychle autem číslo jedna. Do města je naprosto ideální právě díky akceleraci, plynulosti a cenou za provoz. Oceňuji, že elektromobil nemá lokální emise.
JK: Sama jezdím poměrně krátké vzdálenosti, ale už jsme v létě absolvovali i dvě rodinné dovolené. Při nich jsme celkem ujeli přes 4500 km po Evropě. Já jsem většinou navigátor a hledač nabíječek.
RCh: Je pravdou, že cestování na delší vzdálenosti elektroautem není žádný problém. Spíše naopak, vyhovuje nám, že se můžeme u nabíječek protáhnout, občerstvit, odpočinout a podívat se po blízkém okolí.
Jano, co se vám na elektromobilitě líbí a co nelíbí?
Líbí se mi tichost elektrických vozů a samozřejmě i to, že nepřispíváme ke znečisťování ovzduší. Nelíbí se mi složitější vyhledávání nabíjecích stanic v zahraničí a hlavně jejich funkčnost. Na dovolené se nám několikrát stalo, že dobíječka neumožňovala jednorázovou platbu kartou a museli jsme se složitě registrovat, případně hledat jinou stanici. Toto naštěstí v ČR neplatí.
A vaše plusy a mínusy elektromobilty, Renáto?
Plusy zde již zazněly: tichost, plynulost, akcelerace, nízké provozní náklady, nulové lokální emise. Čím víc jezdím elektroautem, tím víc ho preferuji před spalovacím autem. Zmíním tři mínusy: pořizovací cena, nutnost registrace u jednotlivých poskytovatelů nabíjení a kratší dojezd v zimě a tedy častější nabíjení. Vnímám, že se, Jano, ale shodneme, že elektromobil je bezproblémová náhrada spalovacího auta.
JK: Ano, naprosto. Z mého pohledu je to skutečně bezproblémová náhrada.
RCh: Jano, obě dvě máme po svém boku muže, kteří jsou výrazně spojeni s elektromobilitou. Nebýt nich, asi by tento rozhovor ani nevznikl. Já osobně jsem moc ráda, že mě Petr do eletromobility zasvětil.
JK: Jsem také ráda, Renáto, že denně používám elektromobil. Občas mám pocit, že bych v oboru elektromobility mohla začít i pracovat. Diskuze o elektromobilitě máme díky manželově práci téměř každý den ? .
Elektromobilitě dává Jana Klímová palec nahoru
Milé dámy, věříme, že vám rozhovor Renáty a Jany ukázal, že se elektromobility nemusíte bát.
Za rozhovor dvou žen o tomto na první pohled „mužském“ tématu jsem rád. Vnímám, že elektromobilita není budoucnost, elektromobilita je přítomnost.
Ing. Petr Beneš, elektromobilní nadšenec a uživatel elektromobilu Hyundai Ioniq Electric, benes_petr@seznam.cz