Zpět na seznam článků

Elektromobilem CITIGOe iV na eJantarovou cestu a zpět

Do vozového parku naší společnosti Phoenix Contact přibylo jedno malé, ale zato úžasné, autíčko. Auto, které nekouří a nikoho neobtěžuje hlukem a lokálními exhalacemi – elektromobil Škoda CITIGOe iV.

Před tímto autem jsme měli k dispozici BMW i3 REX. Krátkou zkušenost s elektromobilem-dodávkou jsem měl v březnu 2020, souhrn zde: https://www.autonabijecka.cz/dalkova-cesta-s-uzitkovym-elektromobilem-maxus-ev80/

Životní etapa našeho CITIGOe začala dne 22. 5. 2020 vyzvednutím v autosalonu (obr. 1). Po týdnu zamířilo do zkrášlovacího salónu – výsledek je na obrázku 2.

Obr. 1 CITIGOe iV na parkovišti u autosalonu.

Obr. 2 CITIGOe iV v novém kabátu u naší společnosti.

Novotou vonícím elektromobilem jsem 30. 5. 2020 vyrazil směr Ostrava do Centra bezpečné jízdy Libros, kde již tradičně eJantarová cesta startuje. eJantarová cesta je setkání elektromobilistů, její letošní cíl byl v Koutech nad Desnou, v blízkosti přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně. Cestu organizuje Asociace Elektromobilového Průmyslu (ASEP), hlavním organizátorem je Milan Rajchl.

Jak se jelo s novým elektromobilem?

Cestu do Ostravy z Dambořic, kde bydlím, jsem zvolil tak, abych jel částečně po okreskách a částečně po dálnicích. Na obou typech vozovek se mi jelo velmi příjemně. Prvních pár kilometrů bylo o seznámení se s autem jako takovým. Nejvíce jsem si vyhrál s rekuperací. Tu lze nastavit v několika stupních a již po pár kilometrech jsem ji využíval tak, abych co nejméně použil brzdový pedál. CITIGOe je malého vzrůstu a svižné, takže předjet kamion nebyl vůbec žádný problém i když je rychlost auta omezena na 130 km/h. Jen to chce počkat na vhodný okamžik. Ale jelikož elektromobilita je o pohodě, tak to pro mne nebyl žádný problém 😉.

První nabíjení bylo na rychlonabíjecí stanici v Olomouci (samozřejmě vybavené kabely a konektory Phoenix Contact). Ne že by auto potřebovalo dobít (s přehledem by dojelo až do Ostravy), ale chtěl jsem se nasnídat, takže jsem spojil příjemné s užitečným.

Po ½ hodince jsem vyrazil na dálnici a na tempomatu jsem nastavil 110 km/h. Při této rychlosti se auto chovalo tak akorát a z trakční baterie si vytáhlo to, co jsem očekával – kolem 14kWh na 100 km. Velmi jsem ocenil držák na mobilní telefon, který je integrovaný do palubní desky. I když auto nenabízí možnost navigace, tak právě ve spojení se zmiňovaným držákem jsem si ji ať už na telefonu nebo pomocí aplikace Move&Fun spustil a bez problémů jsem ji měl stále na očích.

V naprosté pohodě jsem tedy dorazil do Ostravy, kde jsem se potkal s dalšími elektromobilisty-pohodáři a společně jsme vyrazili směr Kouty nad Desnou. Cestou jsme se ještě zastavili nabít svoje auta a vždy jsme to spojili s něčím příjemným, ať už s obědem nebo s vynikající domácí zmrzlinou.

V podvečerních hodinách jsme dorazili do cíle a já jsem na CITIGOe mohl pět jen samou chválu. Řidičů tohoto typu auta tam bylo několik, takže jsme si vyměnili zkušenosti a názory a suma sumárum byl výsledek jednotný: CITIGOe je parádní elektromobil se vším všudy! Ten den jsem ujel 313 km průměrnou rychlostí 64 km/h se spotřebou 13,8 kWh/100 km.

Přes noc se auto dobilo téměř do plna, a jelikož noc i ráno byly chladné, pustil jsem si přes aplikaci topení a ráno jsem nasedal do auta příjemně vyhřátého, aniž bych ztratil jediné procento nabití z trakční baterie.

Druhý den se počasí pokazilo a celou cestu zpět lilo jak z konve. I když to idylu trochu pokazilo, tak já osobně jsem tuto změnu uvítal, protože jsem auto mohl vyzkoušet i v nepříznivém počasí. Rychlost jsem zvolil stejnou jako za sucha a jen v některých úsecích jsem polevil, protože kvalita našich dálnic není příliš valná za sucha, natož za mokra. Zpáteční 160 km dlouhá cesta z Koutů nad Desnou do Dambořic byla průměrnou rychlostí 68 km/h se spotřebou 13,6 kWh/100 km.

 

Shrnutí

CITIGOe splnilo moje očekávání a v mnohém jej dokonce překonalo: prostorem na předních sedadlech, aplikací v mobilním telefonu, reálnou spotřebou. Netvrdím, že je to auto pro každého a pro každou situaci. Není to auto primárně na dálnice, ale na okresky a do města. Auto si svůj fanklub určitě najde a nebude malý 😉.

Vím, že u nás ve Phoenix Contact bude o toto služební auto “rvačka”. Pro naše potřeby služebních jízd po městě a okolí je naprosto dostačující.

 

Ing. Josef Růžek, Produktový inženýr pro elektromobilitu, Phoenix Contact s.r.o. a odborný garant www.autonabijecka.cz, jruzek@phoenixcontact.com

Ing. Petr Beneš, elektromobilní nadšenec a uživatel elektromobilu Hyundai Ioniq Electric, benes_petr@seznam.cz