O nabíjení

Pokud zvažujete koupi elektromobilu, určitě budete muset řešit i to, jak jej nabíjet ve své garáži nebo v blízkosti svého bydliště. Pokud máte k dispozici garáž nebo garážové stání a je možnost zde umístit nástěnnou nabíjecí stanici, máte téměř vyhráno.

Pokud takovou možnost nemáte a parkujete na veřejném parkovišti, tak nezbývá než doufat, že provozovatel tohoto parkoviště pro vás zajistí možnost nabíjení vašeho elektromobilu.

Zásadní podmínka pro umístění nástěnné AC nabíjecí stanice je mít do tohoto místa přivedený dostatečně silný a správně odjištěný přívodní kabel. Pro domácí nabíjecí stanice hovoříme o výkonech 3,7 a 11 kW. Pro tyto výkony pak platí tyto přívodní kabely a jističe:

  • Jednofázové nabíjení 3,7 kW

    Kabel: 3 x 2,5 mm²
    Jistič: 16A 1P B 10kA

Pokud máte možnost použít pro nabíjecí stanici silnější přívodní kabel, tak neváhejte a s klidným svědomím jej použijte. Silnější kabel je schopen přenést vyšší proudy a tím i vyšší nabíjecí výkon. Opačně to možné není. V tomto případě hovoříme o nabíjecím výkonu až 22 kW, pro který platí tyto hodnoty kabelu a jističe:



  • Třífázové nabíjení 11 kW

    Kabel: 5 x 2,5 mm²
    Jistič: 16A 3P B 10kA

  • Třífázové nabíjení 22 kW

    Kabel: 5 x 6,0 mm²
    Jistič: 32A 3P B 10kA

V tomto případě je pak velmi snadné tento nabíjecí výkon v budoucnu rozdělit na 2 x 11kW a mít tak dispozici 2 nabíjecí místa.

Pokud uvažujete o řízení nabíjecí stanice, nezapomeňte si společně s napájecím kabelem připravit i prostor pro datový kabel.
Datový kabel by měl odpovídat požadavkům nabíjecí stanice na komunikační protokol – nejčastěji se jedná o Modbus (RTU nebo TCP).
Domácnost střed Autonabiječka.cz

Samozřejmě, mnozí namítnou, že k elektromobilu dostanete přenosnou nabíječku, kterou vám výrobce automobilu většinou dodá zdarma, a nemusíte tedy řešit žádnou další nabíjecí stanici.

Tyto přenosné nabíječky se zapojují do klasické jednofázové zásuvky (schuko), což je nesporná výhoda. Touto výhodou ale končí výčet všech plusů.

Nevýhod těchto přenosných nabíječek je více. Předně musíte ji vždy odněkud vyjmout, rozmotat a po nabíjení opět smotat a uložit. Další nevýhodou je maximální nabíjecí výkon, který je u většiny těchto přenosných nabíječek omezen na 2,3 – 2,5 kW. Pokud zvolíte vhodnou nástěnnou nabíjecí stanici, všem těmto nevýhodám se vyhnete a nabíjení vašeho elektromobilu bude pro vás stejně snadné, jako je připojení jakéhokoliv elektrické spotřebiče do distribuční sítě.

Režim nabíjení 3, verze C

Zaparkujete svého elektrického miláčka, vystoupíte, uchopíte nabíjecí kabel, připojíte do vozidla a hotovo. Tímto je popsána nabíjecí stanice konfigurována v režimu nabíjení 3, verze C

Režim nabíjení 3, verze B

Existuje i možnost mít nabíjecí stanici v režimu nabíjení 3, verze B. Zde ale odpadá výhoda týkající se manipulace s nabíjecím kabelem – v tomto případě jej musíte stejně jako u přenosné nabíječky od někud vyjmout, rozmotat a po nabíjení opět smotat a uložit.

*Obě alternativy jsou možné a to, pro kterou se rozhodnete, je čistě na vás.


Co přináší elektromobilita a jak se jí dá využít spolu s obnovitelnými zdroji?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

    Váš e-mail byl úspěšně odeslán.