O nabíjení

Pokud zvažujete koupi elektromobilu, určitě budete muset řešit i to, jak jej nabíjet ve své garáži nebo v blízkosti svého bydliště. Pokud máte k dispozici garáž nebo garážové stání a je možnost zde umístit nástěnnou nabíjecí stanici, máte téměř vyhráno.

Pokud takovou možnost nemáte a parkujete na veřejném parkovišti, tak nezbývá než doufat, že provozovatel tohoto parkoviště pro vás zajistí možnost nabíjení vašeho elektromobilu.

Zásadní podmínka pro umístění nástěnné AC nabíjecí stanice je mít do tohoto místa přivedený dostatečně silný a správně odjištěný přívodní kabel. Pro domácí nabíjecí stanice hovoříme o výkonech 3,7 a 11 kW. Pro tyto výkony pak platí tyto přívodní kabely a jističe:

  • Jednofázové nabíjení 3,7 kW

    Kabel:

    3 x 2,5 mm²

    Jistič:

    16A 1P B 10kA

  • Třífázové nabíjení 11 kW

    Kabel:

    5 x 2,5 mm²

    Jistič:

    16A 3P B 10kA

Pokud máte možnost použít pro nabíjecí stanici silnější přívodní kabel, tak neváhejte a s klidným svědomím jej použijte. Silnější kabel je schopen přenést vyšší proudy a tím i vyšší nabíjecí výkon. Opačně to možné není. V tomto případě hovoříme o nabíjecím výkonu až 22 kW, pro který platí tyto hodnoty kabelu a jističe:



  • Třífázové nabíjení 22 kW

    Kabel:

    5 x 6,0 mm²

    Jistič:

    32A 3P B 10kA

V tomto případě je pak velmi snadné tento nabíjecí výkon v budoucnu rozdělit na 2 x 11kW a mít tak dispozici 2 nabíjecí místa.

 

Pokud uvažujete o řízení nabíjecí stanice, nezapomeňte si společně s napájecím kabelem připravit i prostor pro datový kabel.
Datový kabel by měl odpovídat požadavkům nabíjecí stanice na komunikační protokol – nejčastěji se jedná o Modbus (RTU nebo TCP).

Samozřejmě, mnozí namítnou, že k elektromobilu dostanete mobilní nabíjecí stanice, které vám výrobce automobilu většinou dodá zdarma, a nemusíte tedy řešit žádnou další nabíjecí stanici.

Tyto mobilní nabíjecí stanice se zapojují do klasické jednofázové zásuvky (schuko), což je nesporná výhoda. Touto výhodou ale končí výčet všech plusů.

Nevýhod těchto mobilních nabíjecích stanic je více. Předně musíte ji vždy odněkud vyjmout, rozmotat a po nabíjení opět smotat a uložit. Další nevýhodou je maximální nabíjecí výkon, který je u většiny těchto mobilních nabíjecí stanic omezen na 2,3 – 2,5 kW. Pokud zvolíte vhodnou nástěnnou nabíjecí stanici, všem těmto nevýhodám se vyhnete a nabíjení vašeho elektromobilu bude pro vás stejně snadné, jako je připojení jakéhokoliv elektrické spotřebiče do distribuční sítě.

Režim nabíjení 3, verze C

Zaparkujete svého elektrického miláčka, vystoupíte, uchopíte nabíjecí kabel, připojíte do vozidla a hotovo. Tímto je popsána nabíjecí stanice konfigurována v režimu nabíjení 3, verze C

Režim nabíjení 3, verze B

Existuje i možnost mít nabíjecí stanici v režimu nabíjení 3, verze B. Zde ale odpadá výhoda týkající se manipulace s nabíjecím kabelem – v tomto případě jej musíte stejně jako u mobilní nabíjecí stanice od někud vyjmout, rozmotat a po nabíjení opět smotat a uložit.

*Obě alternativy jsou možné a to, pro kterou se rozhodnete, je čistě na vás.