Díky vysoce výkonnému nabíjení bude elektromobilita vhodná pro každodenní využití
Řidiči a výrobci elektricky poháněných vozidel vyžadují čím dál kratší dobu nabíjení. Krátký nabíjecí čas totiž značně zlepšuje vhodnost vozidla ke každodennímu používání a usnadní také přijetí elektromobility celou společností. Phoenix Contact vyvinula systém vysoce výkonného nabíjení (High Power Charging, HPC), který nabije akumulátor elektromobilu na dojezdovou vzdálenost 100 km za pouhých tři až pět minut. Základem této technologie je vysoce výkonný nabíjecí konektor s inteligentním chlazením, který umožňuje používat nabíjecí proud až 500 A.
Pomocí kombinovaného systému nabíjení (Combined Charging System, CCS) bylo až doposud technicky možné realizovat nabíjecí proudy do 200 A. Aby bylo možné dobu nabíjení výrazně zkrátit, jsou zapotřebí podstatně vyšší proudy. To by ale u běžné nabíjecí technologie vedlo k nebezpečnému přehřívání nebo by bylo třeba používat kabely s vyšším a nevhodným průměrem.
Technologie HPC společnosti Phoenix Contact je proto založená na aktivním chladicím systému, který umožňuje používat nabíjecí proudy až 500 A, aniž by došlo ke snížení bezpečnosti nebo ovladatelnosti. Při použití maximálního systémového napětí 1 000 V získáme nabíjecí výkon 500 000 W. K chlazení je použita ekologická směs vody a glykolu, která rovněž umožňuje snadnou údržbu. Chlazený je jak nabíjecí kabel, tak DC nabíjecí kontakty v konektoru vozidla. Jako chladič slouží díky své vynikající tepelné vodivosti i držák kontaktů. Integrované snímače teploty měří v reálném čase vznik tepla jak v kabelu, tak přímo u jednotlivých DC kontaktů. Řídicí jednotka získaná data vyhodnocuje a v případě potřeby chlazení reguluje. Spolehlivě tak brání přehřátí a zároveň zvyšuje energetickou účinnost chladicího systému.
Automobilový konektor HPC je založený na ověřeném systému CCS pro Evropu a Severní Ameriku, a je tedy s technologií CCS zcela kompatibilní. Navíc umožňuje i snadnou údržbu, protože DC kontakty lze v případě poškození snadno vyměnit, aniž by bylo nutné odstraňovat chladicí směs. Díky integrovaným snímačům teploty a snímači úniku tekutiny je nabíjení velice bezpečné.
K systému HPC dodává společnost Phoenix Contact několik komponent. Kromě konektoru vozidla a nabíjecího kabelu získáte rovněž chladicí jednotku odpovídající velikosti nabíjecí stanice a také standardní řídicí jednotku chladicího systému. K připojení chlazeného nabíjecího kabelu k nabíjecí stanici je navíc k dispozici speciální vstup zajišťující ochranu před přílišným namáháním.
Systém HPC je vhodný pro veřejné nabíjecí parky například na dálnicích, kde řidič elektricky poháněného vozidla tráví jen omezené množství času. Chladicí systém a řídicí jednotka se zde obvykle ukládají centrálně. Samostatné, decentralizované nabíjecí body jsou zásobeny chladicí směsí a disponují pouze vlastními tepelnými výměníky. Systém HPC lze ale nainstalovat i do nezávislých nabíjecích stanic, které v sobě integrují chladicí systém a řídicí jednotku. Modulární konstrukce tohoto systému umožňuje velice flexibilní využití při vývoji vlastní HPC infrastruktury.
Aby ale taková infrastruktura fungovala, bude třeba kromě využití super rychlého nabíjení splnit v následujících letech i další požadavky. Dodavatelé elektřiny a provozovatelé nabíjecích parků budou například muset přijít s novou koncepcí dodávek, která bude vhodná pro vysokou energetickou náročnost systémů HPC. Zvážit by měli i využití obnovitelné energie. Výrobci automobilů navíc musí dodat na trh nové modely, jejichž akumulátory budou kompatibilní s nabíjecími proudy až 500 A. Společnost Phoenix Contact svým systémem HPC položila základy pro opravdu rychlé nabíjení na dálnicích, což je jedním z klíčových faktorů nutných k masovému rozšíření elektromobility. Více: phoenixcontact.com/hpc