Cesta herce Romana Vojtka k elektromobilitě
Romana Vojtka známe jako herce, zpěváka, tanečníka a moderátora.
Nevím, se kterou hereckou rolí si Romana spojujete vy. Pro mne osobně je to role Karla z oblíbeného seriálu Vyprávěj. Rozhovor s Romanem má zde své místo, je totiž nadšený elektromobilista, který k této formě mobility inspiruje i své okolí.
Co vás přivedlo k elektromobilitě, co bylo impulsem?
Hned jak jsem poprvé kolem roku 2008 – 2010 četl o elektromobilu, tak mě to nadchlo. Představa čisté energie. Když se rozhlédnu kolem sebe, tak všechno jede na elektřinu – holicí strojek, kulma, rádio, televize, vysavač, vlaky… A nechápal jsem, když elektromobily zde byly již před sto lety, proč se ta myšlenka nerozvíjela. Byl jsem strašně rád, když jsem poprvé viděl elektromobil a sedl si do něj. Pamatuji si, když jsem poprvé řídil Kia e-Soul, jak jsem byl úplně nadšený z jízdních vlastností, jak auto zrychluje, jak drží na silnici. Jsem prostě normální chlap a chlap je hračička (úsměv) a od malička mě zajímaly tyto fajnovky. Elektromobilita mě pohltila, pravidelně čtu elektromobilní weby. Myslím, že o tom něco vím jak teoreticky, tak prakticky.
Každý z nás máme nějakého elektromobilního „guru”. Kdo je, Romane, ten váš?
Kdo jiný může být guru elektromobility než Elon Musk!? Některé tradiční automobilky slibují, ukazují prototypy, a přitom ale Elon Musk vybudoval z nuly fungující firmu. I když Tesla vozy mohou mít sem tam nějaké vady, sem tam něco nelícuje nebo kdo ví, co všechno se o nich říká, tak Tesle nikdo nemůže odepřít technologický i designový náskok před spoustou dalších automobilek. Ale… vidím vývoj u ostatních automobilek a dovolím si parafrázovat slavnou větu „Houstone, máme problém…“ na „Elone, máš problém…“
Jak dlouho používáte elektromobil pro své každodenní cesty?
Skoro dva roky intenzivně. Tehdy jsem pořídil městský elektromobil Fiat 500e, hlavně na dojíždění do Prahy, což pokryje asi 70 % mých cest. Dřív jsem měl spalovacího „fiátka“, to auto jsem měl rád, a když se mně naskytla možnost koupit elektrický model, tak jsem to prostě udělal. Najel jsem s ním kolem 30 tisíc kilometrů. Momentálně jezdím s Hyundai Kona Electric, mám najeto přes 12 tisíc km. Jsem nadšený, je to skvělé auto. Tím, že jsem čerstvě trojnásobný otec, tak se těším, až výroba větších elektroaut poskočí. Těším se na větší auto, kde se vejdeme se všemi dětmi plus kufry a tašky. Prostě se těším nějakou elektrickou dodávku. Protože když jedeme všichni na delší cestu, zatím musím použít spalovací auto.
Kolik bezemisních a tichých kilometrů elektromobilem máte do teď naježděno?
Je to k 50 tisícům km. Před Fiatem 500e a Hyundai Kona jsem měl zapůjčené i jiné elektromobily na vyzkoušení.
Tomu rozumím, také jsem testoval různé vozy předtím, než jsem se finálně rozhodl pro elektromobil. Který z modelů aut, které jste měl, byl pro vás „miláček“?
Jsem chlap, který si vybírá auto podle toho, jak se v nich cítí. Samozřejmě, že se dívám i na technické parametry, ale v autě mně musí být dobře. Takže určitě jedním z miláčků je spalovací Fiat 500. Co se aut s baterií týče, tak měl jsem i hybridy. Třikrát Lexus RX 400h i 450h a hrozně mě bavilo jezdit s lehkou nohou na plynu, abych co nejvíce využíval energii z baterie. Moje stávající Kona Electric je plnohodnotné auto. Není to malý „elektrofiátek”, který ujede 150 km. S konou jezdíme na výlety s rodinou po Česku plně naloženi. Pamatuji si, že jsme byli v Českém Švýcarsku a vrátili jsme se bez dobíjení na cestě. Kona ujede v pohodě hodně přes 400 km. Takže to je můj poslední miláček. (úsměv)
Asi zatím poslední. Tím, že elektromobilitu sledujete, vidíte její rychlý vývoj. Když jste měl první elektromobil, rychlodobíjecí síť byla velmi řídká. Omezovalo vás to? Zůstal jste někde „viset“ nebo musel jste „žadonit“ o zásuvku kvůli prázdné baterii?
Ne. Nikdy v životě. (smích) Jednak teď je u nás přes 450 rychlodobíjecích stanic a člověk by musel být, s prominutím „padlej na hlavu”, aby někde zůstal viset. Mám tím na mysli to, že elektromobil je jiný druh života a ježdění autem, takže se člověk musí trošku přizpůsobit. Rok jsem měl auto na CNG a taky jsem prostě musel najít CNG plnicí stanice. Všechno je jen otázka chtění. Když člověk chce, zjistí si, kde jsou dobíjecí stanice, stáhne si do mobilu aplikaci, naplánuje si cestu. Není to nic, co by člověk nezvládl. Takže nic mě neomezovalo. Myslím si, že dobíjet elektromobil zvládne úplně každý i na delších cestách.
Patříte mezi první v herecké branži, kdo si pořídil elektromobil. Jak se na vás dívali kolegyně a kolegové, když jste poprvé přijel do divadla „autem na baterky“?
Nevím, jestli jsem byl první, ale jedním z prvních asi ano. Vždycky je to jak přes kopírák – lidi se smáli, říkali, že jsem blázen. Ale pak stačí je do elektromobilu vzít, posadit je na sedadlo spolujezdce a sešlápnout plyn. Hned je to zarazí do sedačky, auto vystřelí jak motokára. Začnete jim o elektru říkat fakta – kolik stojí dobíjení, provoz, servis. To se nedá porovnat se spalovacím motorem. Tam je několik tisíc součástek, které se hýbou. V elektromobilu je rotor, stator; pohyblivých součástek, které se mohou pokazit, je minimum. Nedolévá se olej. Brzdové destičky se neopotřebovávají, brzdí se rekuperací, tím se dodává energie do baterie atd…
Jaké jsou reakce?
Chvíli koukají s otevřenou pusou a uznají, pokud jim to ego dovolí, že to není žádná slepá cesta, že to má smysl. Dřív jsem měl velkou chuť a potřebu elektromobilitu ukazovat a obhajovat. Teď už to tak nemám, nechávám to na každém z nich. Vidím ale, jak se vše mění, jak se mění lidi, jak o tom více přemýšlí. Nejvíce se elektromobilitě smějí lidé, kteří o ní ví „prd”, kteří mají doma to 1,9 TDI. Ale těm nic nevysvětluji, těm se nic vysvětlit nedá. Prostě hranice svého já a hranice ega jim nedovolí přijmout, že by nějaký elektromobil mohl být pro ně a pro planetu výhodnější.
Romane, díky moc za náš první společný pohled na elektromobilitu. Z vašich odpovědí je cítit silný zájem a technická znalost. V další části to více rozvineme, budeme mluvit o dobíjení a pohodlí při cestování elektroautem.
Petr Beneš, elektromobilní nadšenec a uživatel elektromobilu Hyundai Ioniq Electric, benes_petr@seznam.cz; www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility