Zpět na seznam článků

České posádky získaly 2. a 7. místo na 4. MAHLE Eco Rally Nova Gorica

První zkušenost s Eco Rallye jsme s Martinem Peterkou získali v Českém Krumlově v květnu 2021. Obsadili jsme celkové osmé místo a věděli jsme, kde jsme udělali chyby. Další podnik světového poháru FIA Eletric and New Energy Championship, kam bylo pro nás dostupné se dopravit, byla 4. MAHLE Eco Rally Nova Gorica ve Slovinsku konaná 9. – 10.9.2021. Opět jsme jeli v týmu Phoenix Contact s elektromobilem Škoda CITIGO iV.

4. MAHLE Eco Rally Nova Gorica

Před technickou přejímkou

Na začátek září bylo hodně teplo, přes den 28 stupňů. Soutěž nás zavedla ostrými vracečkami s velkým převýšením do nádherných hor. Vedla vinicemi, kde již probíhala sklizeň. Zde končí romantika… Předepsané rychlostní průměry v soutěži pravidelnosti opakovaně atakovaly 50 km/h. Soutěž probíhala v běžném provozu a vedla dlouhými vesnicemi po úzkých klikatých silničkách. Rychlejší jízda než dovolují pravidla silničního provozu znamenala penalizaci, byli jsme sledováni GPS. A to jsme netušili o tom, co na nás pořadatelé chystají dále.

V eko rallye se hodnotí jednak přesnost průjezdu (soutěž pravidelnosti), jednak celková spotřeba, a hodnocení obou určí celkový výsledek. Cílem soutěže pravidelnosti je projet předepsanou trasu určeným rychlostním průměrem. Na trati jsou tajné měřicí body a odchylka od ideální doby průjezdu se trestá. Takže je třeba být přesný v navigaci a zároveň mít nohu na plynu tak akorát těžkou, aby se dodržel předepsaný rychlostní průměr.

Martin Peterka (vpravo) a Petr Beneš

Martin Peterka (vpravo) a Petr Beneš

Průběh soutěže

První soutěžní den jsme jeli 196 km, z toho měřené úseky 89 km. Druhý den byl kratší: 187 km, měřené úseky 84 km. Celkem nás tedy čekalo 383 km. Jak se nám dařilo?

Večer před soutěží jsme jeli na pořadatelem vytyčený úsek zkalibrovat mobily, podle kterých měříme vzdálenosti. Po zkušenostech z Krumlova jsme zkalibrovali hned tři mobily… pro jistotu. Kalibrační úsek jsme projeli čtyřikrát. Také pro jistotu. V noci jsme ještě s druhou českou posádkou ve složení Michal Žďárský a Jakub Nábělek, která jela také se Škoda Citigo iV, probírali detaily ohledně aplikace na sledování času a vzdálenosti. A Michal s Kubou s námi sdíleli jejich zkušenosti.

První den ráno byla technická přejímka, kde bylo všechno v pořádku. Dozvěděli jsme se, že předepsané průměrné rychlosti jednotlivých úseků dostaneme 10 minut před naším odjezdem do soutěže. V Krumlově jsme je dostali pár dní předem. Nevadí, úseky zvládneme zadat do aplikace tak jako tak. Těsně před jedenáctou hodinou můžeme k autu, dostáváme do ruky itinerář spolu s průměrnými rychlostmi. Vidíme, že to bude mnohem rychlejší soutěž s větším počtem změn průměrné rychlosti v porovnání s Krumlovem.

Hned po startu máme problém. Ani na jednom mobilu nejde aplikace. Problém jsme nevyřešili ani do příjezdu na první měřený úsek. Improvizujeme, vzdálenost měříme na hodinkách, čas na mobilu a rychlost vidíme v autě. Je to zrovna část, ze které jsem měl největší obavy – na 12 km stoupání o 800 výškových metrů. Samá ostrá zatáčka. Na to, jak skoro na slepo jsme jeli, tak výsledek ve finále není špatný. Je však jasné, že pokud nerozchodíme appku, soutěž bude pro nás o ničem.
Těsně před startem druhého měřeného úseku se podařilo appku zprovoznit. V autě zavládla trpká radost. Říkáme si, že pojedeme soustředěně dál a budeme spoléhat na chybu ostatních. A také se budeme spoléhat na náš výsledek ve spotřebě, který by nám mohl pomoci dostat se pořadím nahoru.

Parc ferme v městečku Idria během pauzy

Parc ferme v městečku Idria během pauzy

O pauze prvního dne pořadatelé připravili prohlídku dolu na těžbu rtuti ve městečku Idrija. Bylo to zajímavé. Po pauze jsme pokračovali třemi dalšími měřenými úseky, které byly náročné pro řidiče. Silnice úzká sotva pro jedno auto. Pořadatelé nás poslali i na šotolinový úsek dlouhý 5 km. Byla to lesní spojovačka mezi dvěma osadami. Po jedné straně kopec, po druhé kamenné patníky a sráz. K tomu ostré zatáčky. Martin všechny úseky zvládl na výbornou. Jinak jsme řešili obvyklé problémy během této soutěže – protijedoucí auto na úzké silničce nebo nemožnost předjet pomalujedoucí auto. Navigačně jsme jeli až na jednu/dvě chybky v pohodě. Den končíme se spotřebou 8,6 kWh/100 km, což je vzhledem k profilu trati super výsledek.

Druhý den dostáváme itinerář také 10 min před naším startem. Těšíme se na výjezd do hor (tentokrát zdoláváme plynule na 85 km cca 650 výškových metrů) a na závěrečnou městskou etapu. Měřené úseky jsou všehochuť – od dlouhých úseků, kde bylo třeba držet předepsanou průměrnou rychlost např. 46 km/h (zahrnujíc průjezdy úzkými uličkami vesnic),  po střídání průměrné rychlosti po pár stovkách metrů. V sedmém měřeném úseku jsem poslal Martina na dvůr jednoho statku. Naštěstí jsme ztrátu rychle dohnali… O pauze pro nás pořadatelé zajistili prohlídku vojenského muzea v městečku Pivka. Bylo to zajímavé, ale stačí, když to člověk vidí v muzeu…

Poslední měřená zkouška byla městská etapa na trati připravené pro spalovací auta, která jela souběžnou rallye. Naším úkolem bylo projet tři okruhy trati v celkové délce 2,3 km průměrnou rychlostí 32 km/h. Hodnotila se přesnost průměrné rychlosti po projetí cílem. Takže nezáleželo na tom, kdo jel nejrychleji. Na to, že to byla naše první zkušenost, tak jsme to zvládli s odchylkou 0,4 km/h, což znamená, že jsme v cíli byli dřív o cca 3 vteřiny.

Druhý den po 187 km máme mírně větší spotřebu porovnání s prvním dnem: 8,9 kWh/100 km. Auto nás hodně podrželo svojí stabilitou a ovladatelností.

Oba dny vedla soutěž pěknou krajinou. Časový rozpis nám však nedovolil ani na chvíli zvolnit. Nebyl čas si vychutnat přírodní krásy ani během přejezdů.

A náš výsledek rallye?

V soutěži pravidelnosti nás problémy v první etapě stáhly na 9. místo. V soutěži spotřeby jsme obsadili 5. místo. Celkově jsme skončili na 7. místě. Před námi byly 4 posádky, které se účastní eco rallye soutěží pravidelně a dvě posádky s bohatými zkušenostmi.
Oproti účasti v Krumlově jsme si o jedno místo polepšili. V Nove Gorici byla silnější mezinárodní konkurence. Avšak na domácím podniku byly velice dobré české posádky.

 

Výsledky 4. MAHLE Eco Rally Nova Gorica

Výsledky 4. MAHLE Eco Rally Nova Gorica

Dojezd městského auta CITIGO iV nás nelimitoval. První den jsme do cíle dojeli se zbývajícím dojezdem 139 km, druhý den 157 km.
Celkově bereme účast na 4. MAHLE Eco Rally Nova Gorica jako úspěch a sbírání dalších zkušeností. Z chyb jsme se poučili a na dobrých věcech jsme stavěli. Vnímali jsme dobrou atmosféru mezi posádkami (tedy až na jeden incident, kdy jsme si s jednou posádkou museli vyříkat jejich nesportovní chování na trati…).

S radostí jsme aplaudovali Michalovi s Jakubem, kteří obsadili skvělé druhé místo celkově. Mají dobře rozjetý světový pohár a tři soutěže před jeho koncem mají pořád šanci se poprat o celkové vítězství.

“Stupně” vítězů: zleva Michal Žďárský & Jakub Nábělek, Lorenzo Serrano & Conde Eneko, Lukas Sergnese & Carlos Sergnese

“Stupně” vítězů: zleva Michal Žďárský & Jakub Nábělek, Lorenzo Serrano & Conde Eneko, Lukas Sergnese & Carlos Sergnese

 

Průběh 3. zkoušky se šotolinovým úsekem

 

Jak nás, tak Michala s Jakubem, podporuje také Phoenix Contact. Vážím si této podpory. Vidím, že podpora čisté mobility dává smysl. Tato eco rallye, ač mnoha příznivci tradičního motorsportu přehlížená, má své místo v kalendáři akcí mezinárodní automobilové federace FIA.

Petr Beneš, elektromobilní nadšenec jezdící jen na baterky; benes_petr@seznam.cz; www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility

Galerie

Jak využít obnovitelné zdroje v oblasti mobility v roce 2021?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

Váš e-mail byl úspěšně odeslán.