Zpět na seznam článků

5 200 km elektromobilem na soutěž eco rally ve Španělsku

V roce 2021 jsem se zúčastnil třech závodů eco rallye. V Českém Krumlově, ve slovinské Nove Gorici a v italských Dolomitech. Ze všech závodů jsem si odnesl hodně nových zkušeností a poznatků o elektromobilitě.
S Martinem Peterkou, řidičem naší soutěžní posádky v Krumlově a Nove Gorici jsme se rozhodli, že v roce 2022 pojedeme minimálně čtyři závody.
První závod v roce 2022 připadl na začátek března a konal se na severu Španělska v oblasti Valencie. Účast v tomto závodě znamenala následující:

  • Zajistit soutěžní auto, které by nám „dalo šanci“ na dobré umístění díky tomu, že má nízkou spotřebu, dobře se ovládá a je komfortní na dlouhé cesty.
  • Dojet do místa závodu po vlastní ose z Brna více než 2 300 km jedním směrem.
  • Poprat se s nabitou španělskou konkurencí (španělský pohár eco rallye běžně jezdí několik desítek skvělých posádek).

První dva body jsme zvládli dobře. Díky ochotě Hyundai Auto Balvín Brno jsme si na cestu vzali elektromobil Hyundai Kona Electric 64 kWh. Auto má rychlé nabíjení (až 77 kW) a dojezd na plné nabití hodně přes 400 km. Toto auto jsme měli i na soutěži v Dolomitech, kde nám pomohlo k úspěchu.

Cesta na závod na sever Španělska

Samotný závod začínal v městečku Morella severně od Valencie, kde již začínaly kvést mandloně. Dostat se tam znamenalo vyjet z Brna, potkat se s Martinem v Praze a v úterý 1.3. brzy ráno vyrazit. Cestu jsme samozřejmě nedali na jeden zátah, přenocovali jsme po 1 340 km u Lyonu. Celkových 2 334 km z Brna do Morelly jsme zvládli za necelých 25 hodin jízdy. Může se to zdát dlouhé, ale vzhledem k dopravním omezením a objížďkám v Německu a Francii plus zajížďkám ve Španělsku, je to akceptovatelné. Po dálnici vedlo cca 2 200 km trasy. Poslední nabíjení před opuštěním ČR bylo na E.ON UFC stanici v Rozvadově (kde jsme se vystřídali s druhou českou posádkou účastnící se eco rallye – Michalem Žďárským a Jakubem Nábělkem). Celkově jsme nabíjeli 12x, z toho 7x v síti Ionity.

Eco rallye Španělsko

Jedno nabíjení ve Španělsku bylo na pomalé 50kW nabíječce. Celková doba strávená nabíjením byla 8 hodin, celkem nabito 467 kWh. To vychází na spotřebu 20 kWh/100 km, palubní počítač ukázal 19,6 kWh/100 km. Nejkratší doba nabíjení byla 32 min, nejdelší 48. Nejkratší úsek mezi nabíjením byl 147 km, nejdelší 233. Déla nabíjení a vzdálenost mezi nabíječkami byla vždy naše volba. Ukázalo se, že pokud bychom chtěli jezdit „na krev“, mohli jsme nabíjet kratší dobu. Ale my si raději nechávali rezervu k další nabíječce.

Autonabíječka na Eco rallye ve Španělsku

 

Přípravy před závodem a setkání s legendou

Den před závodem jsme věnovali velkou pozornost kalibraci měřicího zařízení vzdálenosti. Po zkušenostech z loňska jsme věděli, že přesnost měření a čistě projetá trasa závodu bude jeden z klíčů k úspěchu. Samozřejmě – i s precizní navigací.
Při nabíjení den před závodem jsme potkali a vyzpovídali i jednoho z účastníků soutěže – legendu rychlých rallye Luise Moyu. Je to velice příjemný chlapík a k elektromobilitě má kladný vztah.
legenda rychlých rallye Luise Moya

Z rychlostních průměrů jednotlivých zkoušek pravidelnosti jsme viděli, že soutěž bude rychlá – průměr byl opakovaně často na hranici dovolené pravidly FIA – 50 km/h. Říkali jsme si, že je to pěkné. Druhá české posádka, Michal a Jakub, se nad naší radostí jen pousmáli. Věděli proč… Loni se soutěže zúčastnili poprvé, tak měli zkušenosti. My začínali tušit, co nás čeká.

První den soutěže, nejdelší zkouška

Pátek začal zostra. 79 km dlouhá měřená zkouška. Nejdelší zkouška, kterou jsme kdy jeli se spoustou zatáček. Vedla krásnou krajinou plnou větrných elektráren.

Nejdelší zkouška, kterou jsme kdy jeli se spoustou zatáček. Vedla krásnou krajinou plnou větrných elektráren.

Martin se dobře „pral“ se zatáčkami a zároveň s nutností precizně stále držet předepsanou průměrnou rychlost. Byli jsme překvapeni, že 79 km uteklo rychle. Při dojezdu do cíle prvního dne ve městě Castellón nastal problém. Provoz a semafory byly proti nám a přijeli jsme do časové kontroly o 4 minuty později. To znamenalo 800 trestných bodů, což bylo skoro tolik, kolik jsme si „přivezli“ ze zkoušky. Hned jsme slítli pořadím dolů. Bylo nám jasné, že od teď bude závod o získávání dalších zkušeností.

Hyundai Kona Electric na eco rallye

Noční etapa

Druhý den, v sobotu dopoledne, jsme se v soutěži pravidelnosti drželi výsledkově kousek za světovou a španělskou špičkou. Trasy díky svému profilu a vysoké průměrné rychlosti byly náročné jak pro řidiče, tak pro navigátora – bylo nutné pomáhat řidiči i hlášením o charakteru dalších zatáček. Po příjezdu do cíle jsme si všimli, že jsme dostali další trestné body za pozdní příjezd do jedné z kontrol. Tohoto prohřešku jsme si nebyli vědomi, ale už jsme to moc neřešili, protože předchozí trestné body nás stejně vyřadily ze hry.

Start do poslední části soutěže byl v sobotu v 17 hodin s plánovaným příjezdem kolem 21:30. Část za tmy byla pro nás velice náročná. Jednak na orientaci (prostě se neztratit, což se nestalo ? …) a jednak charakter jednotlivých zkoušek byl stejný jako předtím – samá zatáčka s vysokým rychlostním průměrem. Zkuste stále držet průměrnou rychlost 50 km/h na např. 10 km. Zdá se to jako pohoda, ale není tomu tak. Do časové kontroly na konci soutěže jsme přijeli včas. ? Jako památku na účast v soutěži nám pořadatelé předali velkoformátovou obkladačku s natištěným plakátem soutěže.

Památka z ECO RALLYE

Draze vykoupená zkušenost

V soutěži pravidelnosti jsme skončili na 17. místě z 25 posádek. Nebýt trestných bodů, posunuli bychom se o pár příček výše. Byla to draze vykoupená zkušenost.
A to jsme ještě netušili, jaké „překvapení“ nás čeká v soutěži spotřeby. Spotřeba se vyhodnocovala v neděli ráno až poté, co posádky nabily svoje soutěžní auta do 100 %. Naše spotřeba byla 13,6 kWh/100 km. Na úspornou Konu to je velká spotřeba, hodně nás to překvapilo a srazilo na 20. místo v hodnocení spotřeby. Máme pro to několik vysvětlení:

  • Venkovní teplota byla až plus 18 stupňů, a to zimním gumám nesvědčí.
  • Dále charakter tratí vyžadoval určitou vyježděnost a zkušenosti, které nám chyběly.

Ale což, zkušenosti se získají tím, že se jezdí.

Velká zkušenost s Eco Rallye

Co si ze soutěže odnášíme?

Z této soutěže si odnášíme hodně dalších poznatků, a to jak v oblasti navigace, tak v oblasti řízení. Které to jsou konkrétně? To si necháme pro sebe, nezlobte se. ? V dalších závodech máme na čem stavět. Z rozhovorů s ostatními posádkami víme, že začátky v soutěžích FIA bývají i „bolestné“ a i světová špička neboduje ve všech závodech. Dále má světová špička za sebou mnohem víc závodů. Cením si toho, že někteří top závodníci se bez problémů dělí o svoje zkušenosti a postřehy.
A gratulujeme Michalovi a Jakubovi ke skvělému druhému místu v soutěži! Soutěže se zúčastnila i další česká posádka Mirka a Petra Timurových s VW ID.3. Celkové výsledky soutěže jsou na stránkách pořadatele.

Cesta zpět do Brna

Na cestu z Castellónu zpět domů jsme vyrazili po oznámení konečných výsledků až ve 14:15 v neděli. Plně nabiti jsme věděli, že první nabíjení budeme mít u Barcelony. Tam jsme potkali sympatickou belgicko-španělskou posádku, která jela závod s VW ID.3. Byl to pro ně vůbec první závod a říkali nám, že plánují přijet i do Českého Krumlova v květnu. Rádi je přivítáme.

Belgicko-španělská posádka z Eco rallye

Vzhledem k pozdnímu odjezdu a další porci tisíců km jsme cestu opět rozdělili do dvou dnů. Hyundai Kona Electric 64 kWh nás spolehlivě dovezla domů po sedmi dnech od odjezdu na soutěž. Naše trasy byly hlavně po dálnicích, kde jsme hodně ocenili adaptivní tempomat a držení v pruzích. I dlouhých 5 200 km elektromobilem se dá zvládnout díky nabíjecím přestávkám a pohodlnému autu.

Kolik energie jsme cestou nabili?

Celkem včetně soutěže jsme ujeli 5226 km se spotřebou 19,6 kWh/100 km. To je pěkný výsledek s přihlédnutím k tomu, že jsme jeli v drtivé většině po dálnici rychlostí podle pravidel, teploty byly i pod nulou. Díky nabíjecí křivce se časově nevyplácí nabíjet nad cca 73 % kapacity baterie, v našem případě při dálniční rychlosti a spotřebě to odpovídalo cca 240 km dojezdu. Nabíječky a jejich stav jsme bez problémů našli v aplikaci Charge MyHyundai. Konkrétní hodnotu naší celkově spotřebované energie během soutěže nemám. Celkem bez soutěže jsme nabili 938 kWh energie.

Nabíjení během soutěže zajišťoval pořadatel, byl to mix AC a DC.

Nabíjení během soutěže zajišťoval pořadatel, byl to mix AC a DC.

Telematika EuroWag

Během cesty na soutěž a ze soutěže jsme také pomáhali s logováním dat pro vývoj telematické aplikace EuroWag. Díky ní máme přehled o celé trase spolu s přesnými časy a místy zastávek včetně nabité energie. Aplikace je velice dobrá pro správu fleetu aut a kvituji s povděkem, že EuroWag svoje řešení vyvíjí pro většinu modelů elektromobilů. Ocenil jsem, že vidím i teplotu baterie, která je pro rychlost nabíjení důležitá.

Další závod eco rally 2022 bude v Českém Krumlově v půlce května. Věřím, že přijede celá světová špička a závod bude stejně skvělý jako byl loni.

Petr Beneš, elektromobilní nadšenec jezdící jen na baterky; benes_petr@seznam.cz; www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility

Partneři projektu

Všichni partneři

Co přináší elektromobilita a jak se jí dá využít spolu s obnovitelnými zdroji?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

    Váš e-mail byl úspěšně odeslán.