Zpět na seznam článků

5 000 km elektromobilem na soutěž FIA

Michal Žďárský a Jakub Nábělek 13.4.2021 brzy ráno vyrazili na cestu do Valencie na FIA Electric and New Energy Championship. Soutěž se koná 16. – 18.4.2021. Do Valencie i zpět pojedou po vlastní ose. 2 000 km tam, stejné kilometry zpět plus očekávaných 1 000 km v rámci soutěže. Na cestu a soutěž mají Volkswagen ID.3 ve verzi 150 kW s 77 kWh baterií, slibující dojezd až 549 km. Budou využívat několika sítí dobíjecích stanic od partnerů akce, kterými jsou DKV Euroservice a E.ON využívajících technologii Phoenix Contact. Otestovat chtějí i služby WeCharge umožňující nabíjet na více než 150 000 veřejných nabíječkách. Výhodou ID.3 je i jeho možnost rychlého nabíjení výkonem až 125 kW. Co dalšího je čeká, jaké jsou výzvy?

Michala a Jakuba zpovídal Radim Roček, marketingový a obchodní ředitel Phoenix Contact ČR.

Co vás vede k cestě po vlastní ose? Když jsme jeli s Petrem Benešem, po vašem vzoru, cestu kolem republiky elektromobilem v zimě, cesta 1 300 km se zdála nekonečná.

Michal: nebráním se výzvám ujet elektromobilem nějakou delší štreku. S Kubou se věnujeme účastem na ekologických soutěžích již několik let. Ve Valencii začíná celý světový šampionát ekologické rallye pod hlavičkou FIA, tak cesta pro nás byla přirozená. Otázka pro nás byla, jestli v této době je vůbec dobrý nebo blbý nápad jet. Pro mě jako pro novináře je i samotná cesta do Valencie cíl. Cesta elektromobilem napříč několika státy se srovnáním nabíjecí infrastruktury je pro nás zajímavá. Z novinářského pohledu mě to zajímá.

Jakub: S Michalem jsem absolvoval podobnou rallye v Monte Carlu před čtyřmi lety. Tehdy jsme si účast na takové soutěži tak zvaně osahali. Trošku víme, do čeho jdeme. V takovém typu soutěží jsem však pořád nováček a těším se, co nás bude čekat.

Michal Žďárský (vlevo) a Jakub Nábělek u ID.3, kterým absolvují soutěž ve Valencii

Michal Žďárský (vlevo) a Jakub Nábělek u ID.3, kterým absolvují soutěž ve Valencii

Kolik máte najeto elektrokilometrů? Jste “typičtí elektromobilisté” s fotovoltaikou na střeše jezdící každý den na energii ze slunce?

Michal: Ne, typický elektromobilista nejsem. Je to ovlivněno tím, že dělám odborně zaměřený motoristický magazín. Díky trendu elektromobility, a tento trend nejde tak zvaně okecat, dostávají elektromobily větší a větší prostor. Já tím pádem najíždím více kilometrů, mám možnost elektromobily testovat. A to už od první generace elektromobilů. Teď na trh přichází novinky např. Kia EV6, Ioniq5 apod. Mám najeto kolem 20 tisíců kilometrů. Velkým příspěvkem do počtu kilometrů byla cesta kolem republiky, na předchozí rallye v Monte Carlu jsme jeli po vlastní ose s eTronem.

Cestou do Valencie a zpět plus kilometry v soutěži přispějí k rozšíření vašich kilometrů o čtvrtinu. 😉 Kubo, jak tedy vy?

Jakub: Já to po Valencii udělám krát dva. (smích) S elektromobilem jezdím hlavně soutěže. Takže budu mít 10 tisíc km.

Jak probíhá vlastní soutěž? Nabíjí se v průběhu?

Michal: Celá soutěž má 8 zastávek. Hodnocení je systémem regularity rallye. Neboli jízda na přesnost. Pořadatel do měřených testů uloží jízdní průměr, kterému se posádka musí co nejvíce přiblížit s přesností na desetiny km v hodině. V průběhu trasy jsou posádky měřeny a sledují se časové odchylky od průměru s přesností na desetiny vteřiny. Za každou desetinu, kdy je tam člověk dřív nebo později, se dostane trestný bod. Kdo jich má na konci nejmíň, zvítězí.

Rallye v Českém Krumlově v květnu je jednou ze soutěžních zastávek. Bude v Krumlově jiné pravidlo?

Michal: k jízdě na přesnost se přidává jedna nová věc. Jízda na přesnost bude pouze polovina výsledku. Druhou polovinu bude tvořit spotřeba energie přepočítaná na koeficient WLTP spotřeby auta. Není to tedy závod, kdo projede první cílem, tak vyhrál. Nejede se na rychlost. Jede se v běžném provozu za dodržování všech pravidel silničního provozu.

Jsou všechny soutěže se stejnými pravidly?

Jakub: Soutěže jsou postavené různě. Někdy se nabíjí pouze přes noc, někde jsou ranní a odpolední etapy a nabíjí se mezitím. Na Monte Carlu jsme vyjížděli v šest hodin ráno, etapa byla 450 km. Pořadatel nechal čistě na posádkách, kdy a kde budou nabíjet. Takže to bylo dobrodružství a bylo důležité určit si strategii. V tomto mě elektromobilita baví. V soutěžích člověk musí přemýšlet, kalkulovat s dojezdem, přizpůsobit tomu jízdu.

Michal: Doplním, že tehdy bylo třeba hodně ladit taktiku. V soutěži bylo 40 aut. Kapacita nabíječek po cestě byla samozřejmě omezená. My tehdy řešili, jestli nabít hned ze začátku, nebo dojet co nejdál a spolehnout se na to, že zrovna pro nás bude volná nabíječka.

Zpátky k vaší cestě. Prezident španělské asociace elektromobilů, Adriano Mones Bayo, můj kolega z Phoenix Contact, se s vámi setká ve Valencii. Pojede vám přes 800 km naproti z Asturias. Na co byste se Adriana chtěli zeptat?

Michal: Porovnání nabíjecí sítě. My budeme mít zkušenost z Německa a Francie, Adriano nám může říct situaci ve Španělsku.

Jakub: Budeme moci porovnat kvalitu a hustotu sítí a možnosti nabíjení.

 

V časopise Flotila se věnujete vozidlům pro firmy. Vidíte nějakou změnu ve flotilách firem směrem k elektromobilitě?

Michal: Bezesporu elektromobilitu potáhnou v první fázi firmy. Elektromobily jsou pořád drahé, ale od určitého využívání mohou dávat smysl i přes vyšší počáteční investici. Firem, které mají vozový park složený jen z elektromobilů, je opravdu málo. Možná by na spočítání stačily prsty na rukou. Na druhou stranu firem provozujících aspoň jeden elektromobil přibývá. Na elektromobilitu se v časopise nesoustředíme. Když jsem si však prošel dvě poslední čísla, tak počet stránek věnovaných elektromobilům je pořád více. Automobilky představují více hybridních aut, více elektromobilů, a tomu se věnujeme.

V čem vidíte největší překážky rozvoje elektromobility?

Jakub: Já nemám strach z technologie elektroaut – kapacita baterie, dojezd. Tady jsou elektroauta srovnatelná se spalovací technologií, v některých případech i lepší. Největší úskalí vidím v kapacitě elektrických sítí. Nejvíce se obávám, že až budou chtít všichni nabíjet, bude to problém. V dnešní době je načepování benzínu otázkou pár vteřin a benzinek je hodně. S elektromobilem nebude problém, že by se nabíjelo dlouho, ale představte si špičky. Začátek prázdnin, všichni vyrazí do Chorvatska (smích), všichni dojedou za Brno, a tam budou chtít nabíjet. Další úskalí vidím v tom, jak a kde se budou všechna auta nabíjet na ulicích. Toto je podle mě největší problém elektromobility. Díky tomuto elektroauta nebudou schopné nahradit konvenční motory. Dovedu si představit, že elektroaut bude na trhu nižší desítky procent. Nikdy to nebude 100 procent.

Michal: Kuba to trefil. Myšlenka, že všichni přejdeme na elektromobily, je samozřejmě lichá. Nikdo s tím ani nepočítá. Když se bavíme o provozu elektromobilu, tak předpokládáme, že auto bude možné doma nabíjet. A tam to začíná a končí. Veřejná síť nabíječek je dobrá na cestování. Ale ne na denní nabíjení auta. Současný produkt – elektromobil – udělal velký skok dopředu. Auto je už plnohodnotné. Auta mají velké dojezdy, nabíjí se rychle. Souhlasím s Kubou – infrastruktura je překážka a nemá šanci růst tak rychle, jak budou přibývat elektromobily na silnici.

 

Petr Beneš, elektromobilní nadšenec, uživatel elektromobilů Hyundai Ioniq Electric a Kia e-Niro, benes_petr@seznam.cz, www.linkedin.com/petrbenes-electromobility

Jak využít obnovitelné zdroje v oblasti mobility v roce 2021?

Vyžádejte si náš e-book o emobilitě.

Váš e-mail byl úspěšně odeslán.