Zpět na seznam článků

3. část: O emobilitě s Martinem Klímou, šéfem mobility services E.ON

Od Martina Klímy, vedoucího Mobility Services společnosti E.ON jsme se již dozvěděli např. o novém dobíjecím centru (pod pracovním názvem „Vystrkov 2“), o vlivu dobíjení na přenosovou síť a nakousli jsme provoz dobíjecích stanic. Co dalšího nám Martin prozradí z E.ON „elektromobilní kuchyně“?

Jak je reálné budovat dobíjecí stanice a la benzinky?
Velmi nereálné a hlavně nesmyslné. Pozemky kolem dálnic a hlavních tahů jsou dávno rozprodané a ty co nejsou, jsou za nesmyslné ceny. Navíc vykupovat a zabírat další zemědělskou půdu podle mě nedává smysl. Do budoucna určitě proběhne konverze stávajících sítí čerpacích stanic na dobíjecí, což se v severských zemích děje již nyní.

Proč je málokterá dobíječka zastřešená?
Jednoduše – cena. Musíme se snažit držet náklady co nejnižší.

Proč se dobíječky nezastřeší solárními panely?
Opět: cena. Solární přístřešky stojí mnoho finančních prostředků, navíc je potřeba chytré řízení a komunikace FVE s dobíječkou, a to jsou náklady, které z aktuálních cen za dobíjení rozhodně nepokryjeme.

Jaké jsou nejčastější poruchy dobíjecích stanic?
Výpadek komunikace s backendem, případně poškození konektorů pády na zem.

Poškozené konektory CHAdeMO a CCS

Co nejčastěji hlásí elektromobilisté na E.ON help line pro elektromobilitu a jak často jim help line pomůže hned?
V průměru máme 40 telefonátů na help line za měsíc, přičemž převažují banální problémy typu „zaseknutý konektor“, autorizace atp. Většinu vyřeší operátoři na dálku.

V jakých případech se dobíjecí stanice dá „opravit” na dálku?
Pokud je konektivita s backendem a nejedná se o poruchu hardware, tak drtivou většinu.

Jaký má E.ON cíl ohledně dostupnosti dobíječek a daří se ho naplňovat?
Dobíječky máme dostupné více, než je náš cíl, který je 98%.

Jaký je časový limit (SLA) na opravu nefunkční dobíječky?
Takzvaný 2nd level support, tedy výjezd našeho technika na místo, uskutečňujeme zpravidla do 24h, SLA s výrobci hardware máme sjednáno do 48h.

Umí E.ON dobíječky identifikovat auto, když se zastrčí nabíjecí konektor?
Zde nejde o to, aby to uměla dobíječka, ale backend systém. Dobíječky to aktuálně umí, nicméně backend má tuto funkcionalitu teprve v projektové fázi. Náš poskytovatel backendu na této funkci již pracuje a v příštím roce bychom ji měli mít dostupnou.

Bude tedy potom možné spárovat auto s platebním systémem a vyhnout se tak platební aplikaci a dobíjecímu čipu k zahájení/ukončení dobíjení?
Otázka je, které modely elektromobilů již budou Plug&Charge reálně schopny využít (kdy tento systém výrobci elektromobilů nasadí do svých vozidel), nicméně do budoucna s tím můžeme určitě počítat. Do té doby se musíme spokojit s dobíjecími čipy a platbami kreditními kartami. Každopádně optimální platební metoda je pro mě právě standard Plug&Charge.

Dobíjení elektromobilu na E.ON dobíjecí stanici Vystrkov

Kdy bude možnost spuštění a zaplacení za dobíjení v zahraničí s E.ON kartou?
Náš systém je od začátku na tuto možnost technicky připraven. Avšak problém je v daňové legislativě, která nám aktuálně brání roaming spustit. Aktuálně finišujeme studii, kterou nám zpracovává jedna renomovaná společnost. Poté budeme vědět více ohledně možnosti spuštění dobíjení naší kartou v zahraničí.

Jak může E.ON pomoci elektromobilistům s domácím nabíjením?
Máme kompletní portfolio produktů za velmi atraktivní ceny. Díky našemu systému také umožníme majitelům služebních vozidel proúčtování nabíjení ze soukromé nabíječky doma. Samozřejmostí je dynamické řízení výkonu, které umožní chytrou komunikaci s domem a zabrání tak přetížení jističe. Majitel si tedy nemusí navyšovat hodnotu domácího jističe.

Kdy bude většina vozového parku E.ON elektromobilní?
Už na tom intenzivně pracujeme. Ve společnosti E.ON Energie používáme pouze vozy na alternativní paliva, kdy je dominantní CNG, kterého se určitě alespoň prozatím vzdávat nebudeme. Manažeři mají plug-in hybridy a ve flotile máme i desítku elektromobilů různých výrobců.

Elektromobily ve službách E.ON

Jak E.ON vnímá v oblasti elektromobility ostatní hráče na trhu: ČEZ a PRE? Spolupracujete spolu v nějakých oblastech?
Samozřejmě je vnímáme jako konkurenty na trhu, nicméně jsou oblasti, kde spolupracovat musíme. Jedná se například o tvorbu Národního akčního plánu čisté mobility, nebo aktivity směrem k Ministerstvu pro místní rozvoj, kde se snažíme prosadit některé změny pro snadnější výstavbu stanic.

Martine, díky za informace, které jste nám poskytl během tří částí rozhovoru. Jsem rád, že jste nám jako prvním řekl o „novém Vystrkově“, že jste nás seznámil s detaily provozu dobíjecích stanic. Všechny tři části rozhovoru mě utvrdily v tom, že E.ON je velmi dobrý a spolehlivý partner elektromobilistů na cestách. Přeji vám a také vašemu týmu, abyste dále posouvali elektromobilitu správným směrem.
Petře, já díky za velmi příjemné povídání. Jsem rád, že jsme mohli touto formou poskytnout pohled do zákulisí budování a provozu infrastruktury a těším se na naše případné další setkání. Mám pro vás překvapení. Bude ještě jedna část rozhovoru. A myslím, že taková forma rozhovoru o elektromobilitě tu ještě nebyla.

 

Ing. Petr Beneš, elektromobilní nadšenec a uživatel elektromobilu Hyundai Ioniq Electric, benes_petr@seznam.cz